Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Lykketreffet Louisiana

Vi har mye å takke danskene for. Louisiana for eksempel.

FRA DANMARK KOMMER

ikke bare kjekke drenge, forfatteren Peter Høeg og fristaden Christiania. Nå får vi også Louisiana-konseptet i fanget. Louisiana-museet i Humlebæk trekker hvert år til seg rundt 600000 besøkende, mer enn noe norsk samtidsmuseum kan drømme om. Det danske museet er ikke bare kjent for sin store samling samtidskunst og skiftende visninger av film og konserter. De besøkende kommer like mye for museets beliggenhet og arkitektur. Museet ligger ved Nord-Sjællands kyst i en stor, gammel park med utsikt over Øresund mot den svenske kysten. Akkurat nå kan museumsgjestene glede seg over Arnold Newmans mesterportrett av blant andre Pablo Picasso, John F. Kennedy og Marc Chagall.

DET FINNES IKKE

maken til Louisiana i Oslo. Norges største kunstner Edvard Munch trekker skarve 90000 gjester i året til en innestengt hall på Tøyen uten naturlig belysning. Samtidsmuseet sliter med å få turistene til å finne fram til Bankplassen, og ingen tar turen til Nasjonalgalleriet og parkeringsplassen på Tullinløkka for å oppleve samspillet mellom natur og kultur. Men alt dette kan endres når Louisiana-konseptet nå lander bortenfor Aker Brygge. Den danske avisa Politiken brukte denne uka inngangen på kulturbilaget til å presentere prosjektet i Oslo.

NÅR TJUVHOLMEN STÅR

ferdig i flukt med Aker Brygge, skal Oslos beboere og turister både kunne bade, vandre i en park eller gå på kunstutstilling i et splitter nytt museumsbygg etter modell av Louisiana. Den populære danske museumsdirektøren Poul Erik Tøjner er rede til å bidra med kulturell kapital og krefter til det nye museumsstyret. Det er meningen at flere av Louisianas utstillinger skal vises på Tjuvholmen og at danskene skal hjelpe til med å sikre den kunstfaglige kursen. Navnet får vi imidlertid ikke låne av danskene.

MEN DET ER

flere gevinster å hente ved et slikt samarbeid. Det handler om å konsolidere seg på den internasjonale kunstscenen, som Tøjner påpeker i intervjuet: «Sammen kan vi kanskje åpne et vindu inn i Norden og sammen med Stockholm få plassert en sterk triangel på verdenskartet. (...) Et museum må ha en viss klasse. Ellers risikerer vi at de store utstillingene som er på turnering passerer forbi.»

SÅ GJELDER DET

for arkitekt Nils Torp og Selvaag-gruppen at det norske Louisiana ikke blir forbeholdt kultursnobber på besøk i det som kan bli en ny luksusbydel. Til høsten har både Teaterhøyskolen og Black Box-teatret flyttet fra Aker Brygge, og området framstår som et kulturelt ødeland. Kanskje det nye museet på Tjuvholmen kan rette på det?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media