SVs landsmøte 2019:

Lysbakkens politiske slåsshanske

SV har utviklet et prosjekt med tydelig budskap, et skarpt fiendebilde og bredt nedslagsfelt i venstre halvdel av politikken. Klassekonflikt og klima er SVs nye slåsshanske.

LANDSMØTETALE: Audun Lysbakken er blitt en dreven politisk taler, og en av de beste retorikerne i norsk politikk. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
LANDSMØTETALE: Audun Lysbakken er blitt en dreven politisk taler, og en av de beste retorikerne i norsk politikk. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer
Kommentar

Audun Lysbakken er blitt en dreven politisk taler, og en av de beste retorikerne i norsk politikk. Han åpnet SVs landsmøte på Gardermoen med en tale som konsekvent holdt seg til partiets siste slagord: For de mange, ikke for de få. Lysbakkens grep er like gammelt som politikken selv. Det virker å sette det gode opp mot det onde, det lyse opp mot det mørke, det varme opp mot det kalde. Og selvsagt folket mot de rike og mektige, eller fossil-eliten som er SV-lederens sarkastiske betegnelse på aksjonærer og direktører.

Kampen mot ulikhet og for en dyp klima- og miljøpolitikk, er kjernen i SVs nye strategi. Den skal hente opp den uro som er skapt av nye forskjeller og trusselen fra klimakrisen, og omskape usikkerhet og utrygghet til en spisset politisk kraft. Audun Lysbakken treffer sin egen flokk når han i det ene øyeblikk svinger pisken over pengevekslerne, og i det neste varmer stemmen for alle som sliter.

Både innholdet og retorikken i Lysbakkens landsmøtetale dro SV i en tydeligere venstreretning. Det er i seg selv ingen stor prestasjon i et parti som kaller seg sosialistisk. På slike talerstoler er det sjelden noen mangel på rød patos. Den viktige forskjellen nå er at SV har levert rammeverket til en slags masterplan - en grønn New Deal - som smelter sammen kampen for likhet, klima og miljø. Et eksempel på retningen er forslaget om en grønn folkebonus, en ordning der deler av miljøavgiftene føres tilbake til folk flest.

Det er på ingen måte gitt at SVs New Deal vil bli noen realpolitisk suksess. Dens skarpe fiendebilde i forhold til kapitalinteressene er nok utmerket til innvortes bruk, men mindre anvendelig i norsk hverdag. Den norske modellen hviler tross alt på klassesamarbeid, ikke på uforsonlig klassekamp. Det vet selvsagt Lysbakken. Strategien handler nok mest om å ha styrke i de kompromissene som må inngås når det norske samfunnet for alvor går inn i det grønne skiftet.

På vesentlig kortere sikt handler det også om velgerne som befinner seg til venstre i det politiske landskapet. Der vil SVs finjusterte prosjekt trolig ha gode muligheter, både foran kommunevalget til høsten og stortingsvalget i 2021. Arbeiderpartiet prøver nok å mene deler av det samme som SV, men nesten ingen leverer budskapet med større overbevisning og trykk enn Lysbakken.

Det henger også sammen med at årene som partileder har forandret Audun Lysbakken. Tidligere har han virket mer fjern, kjøligere og med et reservert, intellektuelt vesen. Lysbakken er på ingen måte blitt «ny». Det ville heller ikke vært troverdig. Men han er blitt sikrere i rollen som SV-leder, har senket skuldrene og kommet nærmere folk. Smilet kommer oftere nå, og selv småpraten glir lettere. Ikke på høyde med Trygve Slagsvold Vedum, men i den disiplinen har jo Sp-lederen mange norgesmesterskap.

Det hjelper selvsagt på stil, humør og energi at det er nokså gode tider for SV. Lysbakken ble leder i 2012 som var en vanskelig tid for partiet, og for ham selv. Valget som partileder skjedde kort tid etter at Lysbakken måtte gå av som statsråd som følge av Dagbladets avsløringer rundt bevilgninger til organisasjoner med bånd til SV.

Lysbakkens første prosjekt var å bre ut partiets politikk til å omfatte flere samfunnsområder. Den nye hovedstrategien, som legger større vekt på næringspolitikk, industri og statskapitalisme, kan sies å være et eksempel på det. Etter at partiets mer moderate fløy - blant dem Bård Vegar Solhjell - er ute av ledende posisjoner, er det heller ingen intern strid av betydning. Audun Lysbakken sitter trygt, og han leverer ny politikk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.