Anmeldelse: «Ut og stjæle hester»

Lysende naturpoesi

Filmatiseringen av Per Pettersons roman er en billedvakker overraskelse.

NATURPOESI: Filmatiseringen av Per Pettersons roman er blitt en billedvakker ode til naturen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILM: Hans Petter Molands filmatisering av Per Pettersons høyt elskede roman «Ut og stjæle hester» er et vågestykke. Få skriver mer sanselig, poetisk og nesten kroppslig enn Petterson, og man kunne forsverge seg på at indre monologer og mye av ideuniverset hans ville blekne hen når det skal billedlegges. Når man skal «show, don’t tell».

Filmen «Ut og stjæle hester» er i slik forstand en nydelig overraskelse. Den er billedvakker; filmens fotograf Rasmus Videbæk fikk helt fortjent en Sølvbjørn ved årets filmfestival i Berlin. Bildene er en ode til naturen. Nærbilder av fingre som glir gjennom elvevann, maur og biller på marken, humler som lander i blomsterenger, fugler som letter i langsom film. En snegle som kryper på et strå. Bildene fra sommeren 1948, ukene i skogen da allting skjedde, har en helt egen poesi. De tilfører ideen i boka noe utover ordenes kraft.

Ode til mannen

Filmen er også en ode til mannen. Til kroppsarbeidet i skogen. Til muskler, brune overarmer, rå kraft og sikre hender som feller enorme furutrær, skreller av dem barken og fløter dem langs elva. Men også til mannens fåmælte, sosiale klønethet, den som bare hilser naboen med et spørrende «Ja…?» når de møtes. Og ikke minst til forholdet mellom far og sønn, den uuttalte tilliten hos den som lærer alt ved å etterlikne farens bevegelser. Det er vakkert sett hos Petterson, og vakkert vist hos Moland. «Du bestemmer sjøl når det gjør vondt,» sier faren når sønnen ynker seg over brennesler. Det blir et arvet livsmotto.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer