Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Lysmester Rypdal

Vakker, til tider overveldende og gripende og med rom for nennsom innstramming i et par av de roligste forløpene - slik opplevde jeg gårsdagens uroppførelse av «Lux Aeterna» («Evig lys»), Terje Rypdals bestillingsverk for årets Moldejazz.

Trippelkonserten for trompet (Palle Mikkelborg), kirkeorgel (Iver Kleive) og el-gitar (Rypdal) vokste som morgengryet ut av en enkel, femtoners melodi, båret fram av Bergen Kammerensemble (Elise Båtnes, kunst.led.; Kjell Seim, dir.) og til sist også sopranen Åshild Stubø Gundersen. Gjennom fem satser skiftet Rypdals musikalske lys som lyset i hans fjellomkransede Tresfjord: sart morgenskimrende, rolig og forklaret, dramatisk eksploderende og til sist døende som dagslyset, men med løfte om en ny morgen. Programmusikk ble det likevel ikke, snarere episk-lyrisk «soundscaping» med voldsom dynamikk, og med nerven dirrende gjennom nesten alle de 90 minuttene.

Rypdal og Mikkelborgs umiskjennelige tone(r) og fraseringsmåter fant perfekte klanglige omgivelser i et presist kammerorkester (med piano, celeste, marimba og vibrafon), og Iver Kleive lot Molde domkirkes nye orgel få utfolde seg fra stille til storm. Jo, det var en verdig kvittering for bestillingen og nok en bemerkelsesverdig linje i Rypdals lange og musikalsk mangfoldige CV.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media