Lyst til å kjøre Ferrari?

Da er dette spillet for deg.

DET ER FAKTISK litt overraskende at så få store bilprodusenter har sett verdien i en egen spillsatsning.

Med noen få, skuffende unntak fra Ford og andre fullstendig forglemmelige satsninger fra konkurrerende merker er det ingen som har utmerket seg med egne, eksklusive spilltitler.

Det er derimot ingen overraskelse at Ferrari nå ser ut til å gi bånn gass inn i spillmarkedet.

FÅ BILMERKER kan vel skryte på seg like stor tilhengerskare som den italienske luksusbilgiganten med den virile hingsten på panseret, men de færreste vil noensinne ha råd til å anskaffe en bil av dette kaliberet.

Likevel lever selskapet på barndomsdrømmen om å eie en «fællali», og hva er vel bedre til å vedlikeholde den drømmen i voksen alder enn med et eget spill?

TO TING ER veldig viktig å notere seg ved dette spillet. Det første er at dersom du ikke har reservert et spesielt sted i hjertet for dette bilmerket vil det finnes bedre alternativer for deg.

Det andre er at dette er en realistisk bilsimulator som krever voldsomt mye av spilleren. Ikke noe for en fartsglad junior med andre ord.

REGN MED å spille et par timer før du virkelig klarer å navigere de forskjellige banene nogenlunde tilfredsstillende og vinne løp uten at det er flaks involvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lyst til å kjøre Ferrari?

Veigrep, vektfordeling og bremsemønster er ting som må øves inn og mestres, uten at spillet virker nevneverdig interessert i å lære deg opp i slike konsept.

Du vil derfor stifte intim bekjentskap med selskapets testbane i begynnelsen av spillet, der Tiff Needell gir deg noen repeterende, men velmenende råd til kjøring og forhåpentligvis redusere gruskjøringen etter hver bidige sving.

DERSOM DU skulle være så uheldig å havne utenfor streken i en lengre periode vil du i tillegg bli straffet med begrenset motorkraft i en periode.

Tanken er vel å begrense villmannskjøring, og den tanken er god, men det betyr i all essens at dersom du driter deg ut på én sving så er løpet nesten over for din del. 

MED OPPTIL 16 biler på banen samtidig gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Bilen kan ta skade visuelt, men det vil ikke gå utover det mekaniske og dine motstandere virker litt i overkant høflige i trafikken.

Uansett vil din største motstander være selve banen, og det å kjøre forbi en annen bil blir som en liten premie for å ha klart en perfekt sving eller lignende. 

SPILLETS HOVEDTYNGDE ligger på Challenge-modusen der du har 16 baner kopiert eller inspirert av den ekte varen fra Italia, USA eller andre deler av Europa.

Du får også en trofémodus der du kan låse opp over 50 typer Ferrarier, en tidsmodus, flerspillerdel med muligheten til å kjøre mot femten andre spillere og en arkademodus som slettes ikke er så tilnærmelig og enkelt som navnet tilsier.

Presentasjonen er kvasi-religiøs og Ferraris biler og annonsører får naturligvis stor boltringsplass, men «Ferrari Challenge Trofeo Pirelli» er mer enn en interaktiv bilreklame.

Du kan justere ganske mye på bilen uten at jeg har tenkt til å prøve meg på norsk oversettelse av sjargongen, men bilgale vil ha mye å meske seg med her. 

DET TAR LITT tid å få den gode kjørefølelsen og jeg savner bedre fartsfølelse. Det er ikke lett å se på spillet at du plutselig er langt over 200 km/t, men neste sving vil gi deg en uhøflig påminnelse om at her overlates du i stor grad til deg selv og instrumentene.

«Ferrari Challenge Trofeo Pirelli» inneholder den utilgivelige realismen og lekre presentasjonen en solid bilsimulator trenger. Ferrarifans kan glede seg, andre vil muligens savne en større drivkraft enn bare å kjøre en Ferrari.