Lytterjakt med pumpehagle

For å fange nye, kjøpesterke lyttere har NRK Metro hentet inn en blond musikalstjerne fra London og gitt henne en stor pumpehagle. NRK skal få kvinnene til å kjøpe digital radio.

- Folk er så jævlig lei av glansbildereklame. Vår heltinne raserer kjøkkenet med pumpehagle og slegge. Hun er ekstremt morgengretten, men til slutt klarer en pyjamaskledd mann å slå på radioen, forteller markedssjef Øystein Karlsen i NRK Radio.

Og når radioen kommer på, blir den blonde haglebaben snill som et lam, og tre omfangsrike negresser med røde paljettkjoler korer i beste «Ally McBeal»-stil.

Satser kommersielt

- Mange blir forbannet når vi bruker lisenspengene til kommersiell markedsføring, men det er ikke noe poeng å være allmennkringkaster hvis ingen hører på, argumenterer Karlsen.

- NRK blir mer markedsoffensive. For å nå de unge, ustabile lytterne nytter det ikke med bare markedsføring i egne kanaler. Vi må fange dem som ikke hører på radio, sier han.

Denne uka har statskanalen spilt inn kinoreklame for den nye digitale kanalen Metro, og i april kommer flere større boardskampanjer for NRK Petre. Petre skal også kjøre reklamefilmer på TV3 og MTV.

Den nye kanalen NRK Metro sikter seg inn mot den mest kjøpesterke lyttergruppa, urbane kvinner mellom 25 og 45 år. Metro-filmen skal ikke selge bleier eller vaskemidler, men få kvinnene til å kjøpe digital radio (DAB) neste gang.

For NRKs digitale radiokanaler vil bli tatt av FM-båndet så snart det er nok DAB-mottakere på markedet.

Snill radio

- Metro skal stryke lytteren med hårene. «Behagelig vanedannende» som det heter i mottoet vårt. En moderne, men likevel snill kanal, sier informasjonssjef Steinar Q. Andersen i NRK Radio.

Metros målgruppe hører lite på radio, men går ofte på kino. I et nytt 5000 kvadratmeter stort filmstudio på Fornebu lager dramaturg Tom Guldbrandsen og fotograf Pål Bugge Haagenrud utradisjonell kinoreklame. De er fløyet inn fra arbeid med regissør Harald Zwarts Hollywood-debut, mens hovedrollen spilles av musikalstjernen C. Jay Ranger - hentet fra West End.

Selve filminnspillingen koster om lag 100000 kroner, og totalt er det satt av en halv million kroner til å lansere Metro.

HELT SKUTT: Frank Skovrand er offeret til C. Jay Ranger når NRK Metro lager reklamefilm.