Lyttertallene stuper på radio

Både lyttetiden og andelen som lytter til radio falt i 2017. NRK tapte flest lytterminutter.

Det digitale radioskiftet ble avsluttet i desember i fjor med slukking av kommersielle radiokanaler på Østlandet 8. desember og felles slukking av all riksdekkende FM-radio i Troms og Finnmark 13. desember. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Det digitale radioskiftet ble avsluttet i desember i fjor med slukking av kommersielle radiokanaler på Østlandet 8. desember og felles slukking av all riksdekkende FM-radio i Troms og Finnmark 13. desember. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Lyttertiden på nasjonale radiokanaler har gått ned ti minutter på ett år, fra 84 minutter i desember 2016 til 74 minutter i desember 2017, viser ferske tall fra Medietilsynet.

NRK mistet flest lytterminutter, mens P4-gruppen og Bauer Media er stabile gjennom FM-slukkeåret.

Samtidig falt andelen daglige lyttere på nasjonale kanaler med 8,9 prosentpoeng fra desember 2016 til desember 2017.

- Radiolytting i endring

Nisjekanalene drar innpå de tradisjonelle radiokanalene, P1, P2 og P3, P4 og Radio Norge. De to gruppene var likere i størrelse enn de har vært noensinne.

I desember hadde nisjekanalene, for eksempel NRK P1+, P7 Klem og Radio Rock, 36,0 prosent daglig lytterandel. De «tradisjonelle» kanalene hadde 42,1 prosent daglig lytterandel, ned fra over 60 prosent for ett år siden.

– Tallene viser at radiolyttingen er i endring. Alt tyder på at innføring av digitalradio og dermed økte valgmuligheter for lytterne, påvirker utviklingen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

P1 størst

P1 er fortsatt suverent størst, i desember var lyttetiden til den ene kanalen er like stor som de fire neste kanalene til sammen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer