Dronninga: Ingen tvil om at Beyoncé er en av verdens største stjerner. Men er strømmetallene korrekte? Foto: Scanpix
Dronninga: Ingen tvil om at Beyoncé er en av verdens største stjerner. Men er strømmetallene korrekte? Foto: ScanpixVis mer

Tidal

Lyttertallene til Beyoncé og Kanye West skal være manipulert. Hvorfor det?

Den strie strømmen.

Meninger

Det var kaos allerede før Kanye West slapp «The Life of Pablo» i februar 2016. West klarte ikke å bestemme seg for noe som helst. Han skiftet albumtittel og trackliste like ofte som han skiftet sokker, samtidig som han fyrte seg mer og mer opp på Twitter.

Tidal hadde fått æren av å slippe albumet eksklusivt. Strømmetjenesten, som tidligere var norske Wimp og som fortsatt hadde hovedkontor i Oslo, var blitt kjøpt opp av rapstjernen Jay-Z et år tidligere.

Men det var ikke så enkelt. Kanye fortsatte å forandre på albumet til siste sekund. «Hvor var du da Kanye West slapp «The Life of Pablo», spurte New York Times-journalisten Jon Caramanica på podkasten «Popcast» seinere i uka. Og fortsatte: «Det som er stas med denne typen klønete albumslipp er at det skaper en begivenhet vi alle kan samle oss om».

Det var kanskje ikke tilsiktet, men det var pr-gull. Da Tidal, etter om og men, slapp streamingtallene sine, hevdet de at det hadde vært 250 millioner lyttinger i løpet av ti dager. Vanvittige tall.

Nesten for godt til å være sant.

Denne uka publiserte Dagens Næringsliv en oppsiktsvekkende sak. Avisa mener de kan bevise at lyttertallene til to plater, Beyoncés «Lemonade» og nettopp Kanye Wests «The Life of Pablo», er manipulerte i Tidal. Begge var eksklusive Tidal-releaser. Begge artistene var på slipptidspunktet involvert på eiersiden av Tidal. DN hevder strømmetjenesten har registrert mer enn 320 millioner falske avspillinger og at manipulasjonen berører mer enn 1.7 millioner brukerkontoer. Hvis dette stemmer er ikke bare Beyoncé og Kanye West bløffet oppover hitlistene, strømmetjenesten har også utbetalt dem store pengesummer som egentlig skulle gått til andre artister. Nå melder blant andre rettighetsorganisasjonen TONO at de ønsker revisjon av Tidal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidal selv hevder seg utsatt for en svertekampanje og truer med rettssaker. De hevder at DNs datasett er stjålet, og at avisas påstander er «gale, uansvarlige og viser en fullstendig mangel på forståelse av dataene». I amerikanske medier har de i tillegg slengt på påstander om rasisme og antisemittisme.

Det hjelper ikke så mye.

Dette er en sak med internasjonale konsekvenser, og det skal bli interessant å se hva som skjer videre. DN lot forskere fra NTNU gjennomgå materialet for å dokumentere manipuleringen, men vi har ennå ikke fått presentert en god forklaringsmodell på hvorfor dette skal ha skjedd. Fordi Tidal er en abonnementsservice vil ikke denne typen tallmanipulasjon gi større inntekter til tjenesten, bare til artistene. Og det er mildt sagt lite trolig at Beyoncé og Kanye skal ha satt seg ned for å konspirere om noen millioner streams. Samtidig: Da Rihanna forsøkte å slippe «Anti» på samme «eksklusive» måte en måned før «Life of Pablo», ble det flopp. Tidal, en bitte liten aktør i det uoversiktlige amerikanske strømmemarkedet, sliter i konkurransen med Spotify, Apple Music og Pandora, og måtte vise styrke med «Life of Pablo» og «Lemonade». Ellers var det bare å pakke sammen.

Og for å øke Tidals fallhøyde ytterligere: I disse dager venter de to amerikanske telegigantene Sprint og T-Mobile på å få gjennomført et fusjonsforsøk. Eierselskapet bak Sprint eier nå 33 prosent av Tidal. Å være deleid av et mobilselskap med over hundre millioner abonnenter vil kunne gi Tidal uante muligheter på det amerikanske markedet.

En gamechanger for et haltende selskap.

Nå får vi se hva som skjer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook