DABBER AV: Både NRK og Kantar TNS mener nedgangen i lyttertallene for de store kanalene er som ventet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
DABBER AV: Både NRK og Kantar TNS mener nedgangen i lyttertallene for de store kanalene er som ventet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Lyttertap for de store kanalene ved overgang til dab

- Dette er som forventet, sier ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Tusenvis av lyttere forlater de store radiostasjonene når de går fra FM til dab.

Radiotall fra Kantar TNS viser at den såkalte FM-slukkingen har kostet de store kanalene mange lyttere.

Antall lyttere som «var innom» NRK P1 daglig falt med 123.000 lyttere eller 8 prosent – fra 1,517 millioner til 1,394 millioner – fra uke 24 i fjor til samme uke i år, skriver VG.

I mellomtiden har de nasjonale kanalene blitt flyttet fra FM til dab i flere fylker, men ikke i den folkerike hovedstadsregionen.

- Overgangen fra FM-radioer til digital lytting, krever mye av brukeren. Vi ser en nedgang i regionene der FM-nettet slukkes – like etter slukkingen. Men vi ser også at lytterne kommer tilbake etter hvert, sier fungerende radiosjef Ole Jan Larsen i NRK.

Han påpeker også at det er flere kanaler å velge i på dab og at det derfor er naturlig at de største kanalene går noe ned.

Larsen får følge av Knut-Arne Futsæter, som er forskningsleder for medier i Kantar TNS. Han synes ikke det er grunn til å fortvile over nedgangen i lyttertall, dekning og lyttetid for de største radiokanalene.

- Dette er som forventet, også mye på grunn av de mange nisjekanalene som spiser en større del av kaken.

FM-slukkingen omfatter foreløpig bare de nasjonale FM-kanalene slukkes. Snaut 200 lokalradiostasjoner får fortsette å sende i det gamle nettet ut 2021.

(NTB)

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer