ENIGE: Torsdag morgen skrev Canal Digital-sjef Ragnar Kårhus og Discovery Networks og TVNorge-sjef Harald Strømme under på en avtale, etter lang tids uenighet. Hvilken prisøkning den nye avtalen vil bety for Canal Digitals kunder er foreløpig ukjent. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
ENIGE: Torsdag morgen skrev Canal Digital-sjef Ragnar Kårhus og Discovery Networks og TVNorge-sjef Harald Strømme under på en avtale, etter lang tids uenighet. Hvilken prisøkning den nye avtalen vil bety for Canal Digitals kunder er foreløpig ukjent. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Må kundene betale mer enn «en kaffekopp», Canal Digital?

Canal Digital kan ikke svare på hva kunder må ut med etter at ny Discovery-avtale kom på plass.

(Dagbladet): Torsdag ble det kjent at Canal Digital og Discovery Networks har kommet til enighet om en ny avtale.

Avtalen ble underskrevet etter ti dager med svarte Discovery-skjermer for 2,8 millioner tv-seere.

- Det har vært intense forhandlinger de siste dagene. Begge parter har jobbet hardt for å finne en løsning, og det klarte vi sent i natt. Det er vi glade for, sa Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge til Dagbladet torsdag formiddag.

- Ikke urimelig Partene ønsket ikke si noe om hvilken prisøkning det betyr for kundene, men sier det er inngått en langsiktig avtale.

Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital sier til Dagbladet torsdag kveld at det vil komme en prisjustering i løpet av året, men at den «ikke er urimelig»:

- Avtalen gjør at kanalene kommer tilbake, de får tilgang på arkiver med tv- og underholdningsprogrammer fra TVNorge og Discovery-kanalene og kundene kan se Tippeligaen fra 2017 - og det skjer uten at det kommer noen urimelig prisøkning til kundene.

Kaffekopp Allerede tidlig i forhandlingene tok Discovery-sjef Harald Strømme i bruk «en kopp kaffe» som et bilde på prisøkningen de ba om fra Telenor og Canal Digital.

- Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år, skrev Strømme da svarte Discovery-skjermer var et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital vil ikke svare direkte på prisjusteringa som kommer vil bli på mer enn «en kopp kaffe» til 20-30 kroner.

- Jeg sier som Strømme; kaffeskvettingen er vi ferdig med.  

Ikke konkret - Vil prisjusteringa bli på mer enn 20-30 kroner?  

- Det kommer ingen prisøkning nå, vi vil kommunisere hva det blir i god tid før det trer i kraft.

På spørsmål om prisjusteringa vil bli på mer enn 20-30 kroner når den kommer, svarer Pettersen at prisen på avis og tv-abonnement justeres i ny og ne.

- Den kommende justeringen vil være på et nivå som norske tv-abonnenter er vant med. Jeg kan dessverre ikke si noe mer konkret om selve beløpet nå, avslutter kommunikasjonssjefen.

Frustrasjon Krangelen mellom de to tv-aktørene har ført til frustrasjon og fortvilelse, både hos kunder og tv-profiler.

En ny sesong av Petter Schjervens tv-program hadde premiere midt under forhandlingene. Programlederen beskrev den da fastlåste situasjonen som «sur, sår og lei».

Ylvis-brødrene tok et mer proaktivt grep - de leide Youngstorget i Oslo og satte opp en gigantisk tv-skjerm, slik at ivrige fans med Canal Digital-abonnement kunne få med seg programmet deres likevel.

Krangelen førte til at flere kunder rømte til andre distributører, og flere Canal Digital-abonnenter uttrykte sin misnøye i media.

Torsdag morgen ble det imidlertid kjent at partene har kommet til enighet, etter intense forhandlinger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram