Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Må kundene betale mer enn «en kaffekopp», Canal Digital?

Canal Digital kan ikke svare på hva kunder må ut med etter at ny Discovery-avtale kom på plass.

ENIGE: Torsdag morgen skrev Canal Digital-sjef Ragnar Kårhus og Discovery Networks og TVNorge-sjef Harald Strømme under på en avtale, etter lang tids uenighet. Hvilken prisøkning den nye avtalen vil bety for Canal Digitals kunder er foreløpig ukjent. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
ENIGE: Torsdag morgen skrev Canal Digital-sjef Ragnar Kårhus og Discovery Networks og TVNorge-sjef Harald Strømme under på en avtale, etter lang tids uenighet. Hvilken prisøkning den nye avtalen vil bety for Canal Digitals kunder er foreløpig ukjent. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

(Dagbladet): Torsdag ble det kjent at Canal Digital og Discovery Networks har kommet til enighet om en ny avtale.

Avtalen ble underskrevet etter ti dager med svarte Discovery-skjermer for 2,8 millioner tv-seere.

- Det har vært intense forhandlinger de siste dagene. Begge parter har jobbet hardt for å finne en løsning, og det klarte vi sent i natt. Det er vi glade for, sa Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge til Dagbladet torsdag formiddag.

- Ikke urimelig Partene ønsket ikke si noe om hvilken prisøkning det betyr for kundene, men sier det er inngått en langsiktig avtale.

Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital sier til Dagbladet torsdag kveld at det vil komme en prisjustering i løpet av året, men at den «ikke er urimelig»:

- Avtalen gjør at kanalene kommer tilbake, de får tilgang på arkiver med tv- og underholdningsprogrammer fra TVNorge og Discovery-kanalene og kundene kan se Tippeligaen fra 2017 - og det skjer uten at det kommer noen urimelig prisøkning til kundene.

Kaffekopp Allerede tidlig i forhandlingene tok Discovery-sjef Harald Strømme i bruk «en kopp kaffe» som et bilde på prisøkningen de ba om fra Telenor og Canal Digital.

- Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år, skrev Strømme da svarte Discovery-skjermer var et faktum.

Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital vil ikke svare direkte på prisjusteringa som kommer vil bli på mer enn «en kopp kaffe» til 20-30 kroner.

- Jeg sier som Strømme; kaffeskvettingen er vi ferdig med.  

Ikke konkret - Vil prisjusteringa bli på mer enn 20-30 kroner?  

- Det kommer ingen prisøkning nå, vi vil kommunisere hva det blir i god tid før det trer i kraft.

På spørsmål om prisjusteringa vil bli på mer enn 20-30 kroner når den kommer, svarer Pettersen at prisen på avis og tv-abonnement justeres i ny og ne.

- Den kommende justeringen vil være på et nivå som norske tv-abonnenter er vant med. Jeg kan dessverre ikke si noe mer konkret om selve beløpet nå, avslutter kommunikasjonssjefen.

Frustrasjon Krangelen mellom de to tv-aktørene har ført til frustrasjon og fortvilelse, både hos kunder og tv-profiler.

En ny sesong av Petter Schjervens tv-program hadde premiere midt under forhandlingene. Programlederen beskrev den da fastlåste situasjonen som «sur, sår og lei».

Ylvis-brødrene tok et mer proaktivt grep - de leide Youngstorget i Oslo og satte opp en gigantisk tv-skjerm, slik at ivrige fans med Canal Digital-abonnement kunne få med seg programmet deres likevel.

Krangelen førte til at flere kunder rømte til andre distributører, og flere Canal Digital-abonnenter uttrykte sin misnøye i media.

Torsdag morgen ble det imidlertid kjent at partene har kommet til enighet, etter intense forhandlinger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram