MOTESHOW UNDER VM: Moods of Norway skal ha ros for alt de har fått til, men nå er de og norsk mote i ferd med å smøre seg bort, skriver innleggsforfatteren.Foto: Scanpix
MOTESHOW UNDER VM: Moods of Norway skal ha ros for alt de har fått til, men nå er de og norsk mote i ferd med å smøre seg bort, skriver innleggsforfatteren.Foto: ScanpixVis mer

Må norsk mote lukte vafler?

En av norsk moteindustris sterkeste eksportartikler er i ferd med å smøre seg bort.

MOTE OG SKI-VM: Kulturprogrammet under Ski-VM består av motevisning med Moods of Norway, polka, gardemusikk og isskulpturer langs Karl Johan. Nylig var det Oslo Fashion Week uten at et eneste internasjonalt øyebryn av betydning ble hevet av den grunn. Det er trist at norsk mote må lukte vafler for å lykkes internasjonalt.

Moods of Norway skal ha ros for alt de har oppnådd. Det krever pågangsmot og kløkt å skape en merkevare av internasjonal betydning. Likevel er det trist at markedsføringen av norsk mote stadig vekk sidestilles med reiselivsnæringens urtradisjonelle postkortbilder.

Med sin nye VM-kolleksjon følger Moods of Norway opp en stolt norsk motetradisjon, ledet an av pionerer som Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie og Lasse Kjus. Alle har de det til felles at de var bedre på ski enn på mote. Nå er også en av norsk moteindustris sterkeste eksportartikler i ferd med å smøre seg bort. Og det er ikke forenlig med det bildet verden bør ha av den norske motescenen.

Vinterens Oslo Fashion Week er nok et sørgelig kapittel i norsk motehistorie. Den internasjonale motescenen interesserer seg fint lite for en moteuke som nå må fornyes — eller dø. I dag evakuerer norske designere landet for å få internasjonal oppmerksomhet. Norske motearenaer vurderes rett og slett ikke som relevante lenger.

I disse VM-tider er det spesielt trist at norsk moteindustri taper terreng på bekostning av svenskene. Svenske motemerker flommer over på det norske markedet, samtidig som så å si ingen norske klarer å etablere seg på motsatt side av grensen. Nå må hele moteindustrien utfordre seg selv i forhold til hvordan og hvor man markedsfører seg selv. Det er på høy tid med et moteoppgjør og -opprør.

Nye motedesignere som ikke har ressurser til å kjøpe seg inn i det gode selskap, har svært få muligheter for eksponering. Vi har sett oss lei de eksisterende arenaene for norsk mote.

Det ER mulig å presentere ny, norsk mote på en ekte og samtidig eksotisk måte. Vi tror den internasjonale moteindustrien vil legge større merke til det genuine enn en gjeng skiløpere som går i klær som lukter vafler.

Godt mesterskap.