I 2008 gikk jeg i tog sammen med demonstranter fra The Gathering fordi man mente at TG ikke var et kulturarrangement. Tenk å hevde at Norges største datatreff ikke er kultur. Og det for mindre enn ti år siden.
Heldigvis forandrer tidene seg. Og regjeringer. Derfor lanserer jeg og regjeringen nå Norges første dataspillstrategi.
Fordi vi burde, må og skal ta dataspill på alvor. Som kulturuttrykk, som næring og som fritidsaktivitet.
Regjeringen ønsker at alle som har en nysgjerrig og leken spiller eller spillutvikler i magen skal finne et sted der de kan utvikle seg. Slik at vi får flere som Emil «Nyhrox» Pedersen, som nylig vant Fortnite-VM. Slik at det neste Minecraft kommer fra norske utviklere.
Kort oppsummert: Skaperkraften må frem! For å lykkes med det har vi forfattet fire mål for dataspillpolitikken i denne strategien: Regjeringen vil legge til rette for at den gode utviklingen i dataspillbransjen fortsetter. Vi skal ha et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet. Fra mobilspill til AAA-spill.
Vi skal ha en profesjonell, robust og mangfoldig dataspillbransje, og vi skal gi bransjen gode og forutsigbare rammevilkår, slik at bransjen kan utvikle seg mest mulig på egne premisser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger