Må Tony Soprano dø?

Eller får han leve fordi han er feit? Nå kommer svaret.

(Dagbladet.no): Hvis det er noen tv-karakter som virkelig har gjort seg fortjent til en tidlig grav, så er det Tony Soprano. Siden 1999 har den overvektige, brutale og merkelig sympatiske mafiabossen beordret drap, selv drept og drevet andre til selvmord - til stor forlystelse for tv-seere over hele verden.

Da Tony ble skutt av sin egen onkel i en episode som ble sendt i fjor, ble det dekket som en hendelse fra virkeligheten i flere amerikanske nyhetsmedier. Det ga en forsmak på den enorme oppmerksomheten det kommer til å skape om han faktisk blir drept.

Snart kommer svaret. Søndag sendes den første av de ni avsluttende episodene på amerikansk tv.

Psykiater, filmkritiker og forfatter Finn Skårderud har tidligere skrevet om «Sopranos» i Magasinet. Han har tiltro til serieskaper David Chases planer for mannen.

Høy odds

- Én ting er det rent tv-dramaturgiske: Skal Tony i fengsel? Må han avlives? Det merker jeg at jeg kanskje ikke er så veldig interessert i. Derimot er det andre aspekter som jeg mener er langt mer interessante. Vil for eksempel Tony bli enda mer fanget i sine psykopatiske trekk? Eller er det noe håp for ham?, sier Skårderud til Dagbladet.no.

Skribent Jan Grue var redaktør for den siste utgaven av filmtidsskriftet Z, som omhandlet tv-serier. Han tror at det er nødvendig at Tony må dø. Grue viser til Neil Gaimans Sandman-bøker, som utspant seg over et lignende tidsrom, og som også handlet, om enn ganske indirekte, om familieproblemer. Det var først da hovedpersonen døde at vi kunne kalle det et avsluttet, endelig verk, mener han.

- Det blir jo kjipt for de av oss som har fulgt ham lenge, men ærlig talt: Det går ikke rette veien. Han blir feitere og mer sliten for hver episode - det er nesten sjokkartet å se første sesong om igjen. Han er så tynn, sier Grue til Dagbladet.no

Må Tony Soprano dø?

Spillselskapene gir ifølge LA Times relativt høy odds på et eventuelt dødsfall for Tony (langt mer trolig er det ifølge bookmakerne at Sopranos\' nevø Christopher Moltasanti blir drept).

Skårderud oppdaget «Sopranos» gjennom sin amerikanske psykiaterkollega Glen Gabbard - en av mange amerikanske akademikere som har interessert seg for serien.

- «Sopranos» er jo først og fremst god kunst, det er intellektuelt tiltrekkende. Serieskaperne forener høy- og lavkultur på en meget bevisst måte. Det er surrealisme, klassisk gresk dramatikk, shakespearske temaer og allmenne eksistensielle dramaer plassert i en mafiakultur der karakterene er overdrevne karikaturer av oss selv, mener Finn Skårderud.

For feit til å dø?

En annen akademiker med interesse for «Sopranos» er den amerikanske medieforskeren Avi Santo. Skal du følge hans logikk, overlever Tony de siste episodene - så lenge han ikke begynner å slanke seg eller drive med sport.

I et essay i boken «This thing of ours - investigating the Sopranos» tolker Santo serien i et maskulinitets- og kroppsperspektiv.

Og her kommer det fram at de fleste som har blitt drept i serien til nå har vært noenlunde tynne og veltrente, eller ønsket å være det. Vito Spataforte og Big Pussys vekttap var tidlige varsler om de lå tynt an. Karakterer som Jackie Aprile Jr. og Matthew Bevilaqua var begge muskuløse og sportslige (sistnevntes siste drikk ble en sukkerfri brus).

Davey Scantino, som Tony ødela livet til, eide til og med en egen sportsforretning.

Fedmen i «Sopranos» er et bilde på grådighet, men også på at Tony sliter med å tilpasse seg vanlige middelklasseidealer, argumenterer Santo. I tillegg gir de ekstra kiloene mer sympati fra seeren. Det er vanlig i amerikansk populærkultur å framstille tjukke karakterer som «barneaktige figurer», som ikke kan gjøres ansvarlig for handlingene sine.

- Ikke suicidal

«Sopranos» har utallige referanser til tidligere mafiafilmer som «Gudfaren» og «Mafiabrødre». Kan disse gi noen svar på hvordan dette kommer til å ende?

HBO sine hjemmesider lanserer fansen utallige alternativer. Kan det for eksempel tenkes at noen av familiemedlemmene til Tony blir utsatt for en tragedie, og at han tar sitt eget liv?

- Det vil jeg intuitivt si nei til, Tony virker ikke suicidal. Serieskaperne har tidligere uttalt at de har fått mye inspirasjon fra «Gudfaren II», og en slik slutt vil likne mer på «Gudfaren III». Den er jo ikke ansett for å være like god, sier Skårderud.

Jan Grue velger å vise til Shakespeare - som er en åpenbar inspirasjon for David Chase - når han skal spekulere i hvordan det ender. At Tony og Carmela trekker seg tilbake fra mafialivet er ingen løsning, mener han.

- Hamlet og Ophelia kunne aldri flyttet til en treroms på Nørrebro. Tony kan ikke komme seg unna han heller, sier Grue.

Mot film

Men kanskje er det hverken Shakespeare eller «Gudfaren» som er nøkkelen til hvordan det hele kommer til å ende.

Kanskje er det noe så enkelt som amerikansk underholdningsøkonomi som gir det innlysende svaret. Å holde liv i Tony Soprano kan nemlig vise seg å være svært lukrativt.

I det nye nummeret av Vanity Fair snakker serieskaper David Chase om at han egentlig ønsket å jobbe med film. James Gandolfini - som spiller Tony Soprano - sier han har blitt utslitt av å leve med Tony dag ut og dag inn i åtte år, og at han også vil konsentrere seg om filmer framover.

Løsningen - som får studiosjefene i Hollywood til å gni seg i hendene - kan være å lage en eller flere «Sopranos»-filmer i framtida. Ifølge flere kilder foreligger det slike planer allerede.

Men en «Sopranos»-film blir selvsagt ikke noe av, om Tony - for å si det på mafiavis - sover med fiskene.

• Den siste «Sopranos»-sesongen sendes på NRK til høsten.

SITTER PÅ SVARET: Serieskaper David Chase.
FÅR SOM FORTJENT: Tony Sirico - som spiller Paulie Walnuts i serien - har innrømmet at hans karakter får som fortjent i de siste episodene.
FAN: Finn Skårderud mener «Sopranos» har gjort mye for hvordan psykiatrien blir framstilt i amerikansk populærkultur.
DRAP PÅ SAMVITTIGHETEN: Må Tony Soprano nå selv bøte med livet?
HEMMELIGHETSFULLT: Innspillingen av den siste «Sopranos»-sesongen har stort sett vært lukket for fotografer.