SKREV INNLEGG: Justisminister Anders Anundsen (Frp) skal ha fått en forespørsel om å skrive innlegg om samfunnssikkerhet, men ifølge hans pressevakt skal hverken han eller departementet vært klar over at det skulle bli brukt som reklame. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
SKREV INNLEGG: Justisminister Anders Anundsen (Frp) skal ha fått en forespørsel om å skrive innlegg om samfunnssikkerhet, men ifølge hans pressevakt skal hverken han eller departementet vært klar over at det skulle bli brukt som reklame. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Må trekke sikkerhets-reklame etter Røde Kors-blemme

Anundsen-kronikk ble brukt sammen med symbolet til Røde Kors og havnet som reklame.

(Dagbladet): I en helsides annonse i Aftenposten i dag, reklamerer selskapet Mediaplanet for et bilag som skal distribueres i morgendagens avis.

Mediaplanet er et selskap som lager såkalt innholdsmarkedsføring. Innstikket har temaet «samfunnssikkerhet» og justisminister Anders Anundsen (Frp) pryder hele forsiden. Han har også skrevet et innlegg som er på trykk i bilaget.

Anundsen visste ikke at han ville bli brukt i annonsen for bilaget.

Nå blir imidlertid hele bilaget stoppet etter en henvendelse fra Røde Kors. Et merke som er helt likt Røde Kors-emblemet er nemlig trykket på forsiden.

- Ingen logo - Rødekorsmerket er ikke en logo, det er et beskyttelsesmerke. Bruken er beskyttet av Genéve-konvensjonen som er tatt opp i norsk lov, sier kommunikasjonssjef Geir Arne Bore i Røde Kors til Dagbladet.

Han forteller i at de i dag ble oppmerksomme på at det røde korset var brukt i annonsen i Aftenposten.

- Vi har vært i kontakt med selskapet som har laget det og Aftenposten, og ble møtt ryddig og greit av begge to. Vi tolket det ikke som vond vilje at dette var brukt, det var sikkert et uhell. Beskjeden vi har fått er at Aftenposten stopper denne kampanjen, sier Bore.

Han presiserer at de ikke bryr seg om innholdet i innstikket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Det skjer i blant at symbolet brukes i vanvare i kommersiell sammenheng eller annen sammenheng. Det er det jeg har oppfattet at dette var, sier Bore.

Bedt om å skrive innlegg Pressevakt Tonje Torsgard ved  justis- og beredskapsdepartement sier Anundsen ble kontaktet og spurt om å bidra. 

- Vi ble kontaktet med forespørsel om statsråden kunne skrive et innlegg eller en kronikk innenfor temaet samfunnssikkerhet. Han takket ja fordi han ønsket å bidra faglig innenfor et tema som er svært viktig for samfunnet og er et satsningsområde for regjeringen, men verken statsråden eller departementet ble forespurt om å bidra i en annonse for bidraget eller firmaet. Hadde Anundsen blitt spurt om dette hadde han mest sannsynlig takket nei, sier pressevakt Tonje Torsgard i justis- og beredskapsdepartementet.


Trykker nye billag At det var Mediaplanet som kontaktet justisministeren bekreftes også av administrerende direktør i Media Planet Sebastian Keta.

- Det er ikke justisdepartementet som har bestilt billaget. Vi kommer selv opp med temaer som vi mener opptar leserne.

Keta beklager at Røde Kors-merket ble brukt.

- Det har gått raskt i svingene, men heldigvis har vi stoppet kampanjen. Vi skal fjerne symbolet og trykke 120 000 nye eksemplarer som enten kommer ut på tirsdag eller onsdag, sier Keta.

Ingen vanskelig beslutning Politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, bekrefter at de har stoppet Mediaplanet-kampanjen etter kontakt med Røde Kors.

- Røde Kors har vært i kontakt med oss og begrunnet godt hvorfor det ikke skulle brukes. Da synes vi ikke det var en vanskelig beslutning, sier Eilertsen.

I oktober i fjor ble Anundsen og hans departement ilagt et straffegebyr på 25 000 kroner fra Datatilsynet for brudd på personopplysningsloven i en skrytevideo de hadde laget.

 REKLAMERTE FOR INNLEGG: Statsråden skal ikke ha vært klar over at kronikken hans om samfunnssikkerhet ble bruk til å markedsføre for Mediapalanets innstikk i Aftenposten, ifølge hans pressevakt. Foto: faksimilie:Aftenposten
REKLAMERTE FOR INNLEGG: Statsråden skal ikke ha vært klar over at kronikken hans om samfunnssikkerhet ble bruk til å markedsføre for Mediapalanets innstikk i Aftenposten, ifølge hans pressevakt. Foto: faksimilie:Aftenposten Vis mer