Maarud er ikke bare noe du spiser til fredagskosen

Skogbygdas store sønn visker ut grensene mellom blues og rock.

BLUES FRA BYGDA: Amund Maarud i spissen for et åttemannsband under Øyafestivalen i ettermiddag. Foto: Markus Thorsen / Øyafestivalen
BLUES FRA BYGDA: Amund Maarud i spissen for et åttemannsband under Øyafestivalen i ettermiddag. Foto: Markus Thorsen / Øyafestivalen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: Er det noen fra bygda her? spør Amund Maarud (31) fra Enga-scenen. Og det er faktisk det, midt i tjukkeste Oslo!

Selvfølgelig er det det.

Men hvor ofte hører du blues på Øyafestivalen? Vel i ettermiddag spilte Amund Maarud med et «ministorband», mens den amerikanske duoen The Black Keys er på plass på samme scene seinere i kveld.

I grenseland Begge band jobber i grenselandet mellom rock og blues. Men hvor går egentlig denne grensa?

Er det så viktig? Har du en formidlingsevne, er det ikke så nøye hva det kalles.

Det har Amund Maarud, og han står fram som en frontfigur som takler alle former for publikum, enten de er hipstere eller gamle bluesgubber.

«Bluesens framtid» Maarud var «bluesens framtid» da han vokste ut av rollen som gitarist i husbandet på nå nedlagte Muddy Waters i Oslo. Han var elsket av bluesfolket, men ville ha luft under vingene og startet rockebandet The Grand sammen med broren Henrik.

Grand er historie, men sammen har de nå bluesduoen Morudes. Og - Henrik spiller selvfølgelig trommer også i bandet til storebror Amund.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer