Madonna besatt av mystisisme

LOS ANGELES(Dagbladet): Madonna dyrker i likhet med andre Holloywood-stjerne en obskur jødisk mystisisme. Til Dagbladet forteller den katolske superstjerna at hun ikke har tenkt å konvertere, men at mystisismen har hatt stor innflytelse på hennes nye plate, «Ray of Light».

- For meg er denne platen et tilbakeblikk på mitt eget liv, sett gjennom

framtidens øyne, fortsetter hun. - Jeg reflekterer over det jeg har opplevd

til

nå, men ser også framover. Selvsagt er sangene semi-selvbiografiske. De er

et

slags forsøk på å komme overens med alt jeg har oppnådd, alt jeg har gjort,

og

så finne ut av hva som er viktig å ta med seg videre her i livet. På mange

måter representerer den en åndelig reise, en følelsesmessig oppvåkning, som

jeg har gjennomgått i de siste årene.

Yoga-frik

- Jeg gjorde 'Evita', jeg ble mor, jeg praktiserer yoga daglig - og jeg

studerer

K'Abbalah, forklarer hun fort, og sikter til en relativt obskur jødisk form

for

mystisisme som har vært siste skrik blandt søkende superstjerner i

Hollywood

det siste året. - Nei, jeg har ikke tenkt å konvertere eller noe sånt. Men

det har

absolutt hatt stor innflytelse på platen. Alt dette er ting som selvsagt

har vært

der for meg å lære av dem, men som jeg først nå er moden til å ta inn over

meg, konkluderer Madonna. - Å praktisere yoga hver eneste dag har gjort meg

mer fleksibel, og da mener jeg ikke bare rent fysisk. Jeg har lært å være

mindre hard mot meg selv og folk rundt meg. Jeg har en sjelefred nå som jeg

aldri har hatt før. Det har gitt meg veldig mye - og jo mer jeg snakker om

det,

jo mer trivielt låter det, avslutter hun, synlig ukomfortabel.

Den psykologiske utviklingen Madonna er refererer til, får tidvis

dramatiske

uttrykk på 'Ray of Light'. Blandt annet refererer hun til sitt liv før

Lourdes

som 'et selvgodt liv', og bruker ellers vendinger som antyder en viss

ambivalens overfor sin fortid som 80-tallets arketypiske 'Material Girl'. -

Hør

her, sier hun når vi bringer dette på bane. - Jeg prøver å bli et bedre

menneske.

Er jeg perfekt enda? Nei - men jeg angrer ingenting. Jeg synger om

berømmelsens bakside i åpningskuttet. Det er et tema jeg har sterke

følelser

om. Men utover det angrer jeg ikke på noe, gjentar hun ettertrykkelig.

Berømmelsens bakside

- Berømmelse har sine gode og dårlige sier, hevder en kamplysten Madonna

overfor et drøyt dusin utenlandske journalister innkalt til et luksushotell

i

Beverly Hills for å høre henne snakke om sin nye plate, 'Ray of Light'. -

Dette er en av de dårlige, tilføyer hun for sikkerhets skyld og ser ut over

pressekorpset - som allerede har ventet i halvannen time på sin audiens med

popdiva'en.

- Berømmelse kommer med et sett privilegier jeg nødig ville vært foruten,

fortsetter hun. - Jeg har truffet mange spennende mennesker, og reist

overalt.

Berømmelse lar deg nå mennesker, affektere dem og inspirere dem. Men

dersom du ikke er et veldig høyt utviklet menneske, kan berømmelsen bli et

substitutt for ekte kjærlighet - og jeg tror nok at det har vært tilfellet

for meg i

enkelte perioder av livet mitt, innrømmer Madonna.

For til Freud

Man kan si mye om Madonna, men hun lar en iallefall vite hvor man står.

'Ray of Light' er ikke bare den beste og mest ambisiøse platen hun har

gjort

siden 'Like a Prayer' - den er også hennes mest personlige noensinne, med

en

rekke selvbiografiske referanser og innrømmelser en vanskelig kunne

forestilt

seg fra Madonnas side før dette. Problemet er at Madonna er omtrent like

interessert i å utdype dette som hun er i et frivillig tannlegebesøk.

- Jeg er her for å snakke om musikk, ikke privatlivet mitt, kunngjør hun

innledningsvis, og ser deretter ut til å trives bare når hun kan korrigere

eller

irettesette journalister på de faktiske detaljene i forbindelse med en

plate de

fleste av dem har hørt en eneste gang. Å skjelne mellom det private og det

offentlige har alltid vært vanskelig i Madonna-sammenheng, men aldri mer så

enn på 'Ray of Light'.

Fra de dramatiske åpningskuttene 'Drowned World' og den drivende

'Swim' til den avsluttende 'Mergirl' - som ville gitt Freud full

sysselsetting ut

kalenderåret og vel så det - antyder 'Light' at Madonna har gått de

innerste

irrgangene av sin egen sjel etter i sømmene med finkjemmet kam. Og en

fristende konklusjon er at det engang så nakent ambisiøse pop-ikonet later

til

å ha kommet på andre tanker etter å ha blitt mamma for etpar år siden.

- Min musikk er et bilde av hvor jeg befinner meg, og jeg er nå på et helt

annet plan enn jeg var sist jeg ga ut noe, kunngjør Madonna.

Verdensturne

'Ray of Light' kan imidlertid også by på noe av en musikalsk

overraskelse.

Platen er produsert av William Orbit, og bærer kraftig preg av de siste

årenes

musikalske trender i England, med elementer fra techno til jungle og

ambient -

et sound som er langt mer eksperimentelt og utfordrende enn det Madonnas

fans har vært vant til så langt. - Jeg bekymrer meg aldri for hvordan mine

fans kommer til å reagere på platene mine, sier hun med et skuldertrekk.

Madonna kommer til å feire sin 40-årsdag i august med en verdensturne.

- Å leve er å være i

konstant utvikling, og i de siste årene har jeg lært mye og studert mye.

Jeg

ville ganske enkelt dele hva jeg har lært. Men selv om noen av disse

konseptene jeg refererer til skulle gå over hodet på folk, gjør det

ingenting så

lenge de liker selve musikken, avslutter Madonna.

BLOMSTRER:</B> Madonna har funnet roen, og er nå klar med ny CD og verdensturné. Det er usikkert om Madonna avlegger Norge et besøk under turneen, som starter i august.