FEMINIST: Madonna gir klar beskjed til den sexistiske musikkindustrien.
FEMINIST: Madonna gir klar beskjed til den sexistiske musikkindustrien.Vis mer

Madonnas budskap til kvinner som vil opp og fram

Markedet kan forsterke allerede eksisterende fordommer.

Kommentar

Før jul holdt Madonna en emosjonell og personlig tale om hvordan hun er blitt behandlet i løpet av karrieren. «Det er ingen regler hvis du er en gutt. Hvis du er jente, så er det regler», sa hun.

  • Du kan være pen, søt og sexy, men ikke vær for smart, ikke ha en mening.
  • Du kan være et objekt for menns tilfredsstillelse, men ikke del dine egne seksuelle fantasier med verden
  • Vær det menn vil du skal være, men viktigst: vær slik andre kvinner vil du skal være rundt menn.
  • Ikke bli eldre. Da vil ingen spille platene dine på radioen.

Følger du disse reglene, så kan du lykkes, men på bekostning av å være fri, å være den du vil være.

Madonna angriper musikkindustrien, men påpeker flere forhold som bør få oss til å våkne. Uskrevne forventninger kan fungere som tvangstrøyer og markedet kan forsterke allerede eksisterende forventninger.

Markeder er riktig nok fantastiske til å tilfredsstille preferanser. Du kan kjøpe deg de tingene du trenger. I tillegg vil markeder kunne bryte ned fordommer vi har. Arbeidsgivere som diskriminerer på bakgrunn av hudfarge, kjønn eller legning vil over tid tape i konkurranse med dem som ikke diskriminerer. De går nemlig glipp av kompetent arbeidskraft. Bedrifter som ikke vil tilby sine varer og tjenester til folk de ikke liker går glipp av betalende kunder og vil dermed tape for sine konkurrenter.

Men hva hvis folket har diskriminerende preferanser? Hva hvis publikum ikke vil ha en fri Madonna som kan være åpen om sine egne seksuelle fantasier, og ikke bare er et objekt for deres egne fantasier? Noen som produserer for et massemarked vil nødvendigvis måtte tilpasse seg preferanser som ikke nødvendigvis er gode. Som når menn og kvinner har usunne og begrensende forventninger til både kvinner og menn, men spesielt kvinner.

Problemet begrenser seg ikke til opprettholdelsen av usunne preferanser. Når produsenter forsøker å tilpasse seg publikums ønsker kan de forsterke problemene.

Et åpenbart eksempel er dameblader som retusjerer modeller, som skaper urealistiske forventninger om hvordan kvinner skal se ut. Det er ikke så enkelt som liberalister skal ha det til, at en bare kan la være å lese dameblader om en ikke vil påvirkes.

Alt vi ser rundt oss er med på å forme våre forventninger til hvordan kvinner bør se ut. Når tilstrekkelig mange tilpasser seg idealet, øker kostnadene ved å bryte med normen.

Madonna sparket mot feminister, som Camille Paglia, som mente hun truet kvinnekampen ved å objektifisere seg selv. Men Madonna nektet å ta avstand fra feminismen. Hun lanserte heller «bad feminism», en frigjøringskamp som direkte bryter med usunne og tyngende forventninger. Det er en kulturell kamp flere bør ta del i.