Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Madonnas gullrekke

Samleplata «Celebration» er beviset på at Madonna vil at vi skal danse på hennes grav.

FESTSAMLING: «Celebration» er bygget opp som et DJ-sett - et veldig godt grep, mener Dagbladets Sigrid Hvidsten om Madonna-samleplata. Her er hun godt into the groove på Valle Hovin tidligere i år. Foto: Torbjørn Grønning
FESTSAMLING: «Celebration» er bygget opp som et DJ-sett - et veldig godt grep, mener Dagbladets Sigrid Hvidsten om Madonna-samleplata. Her er hun godt into the groove på Valle Hovin tidligere i år. Foto: Torbjørn Grønning Vis mer

||| RETRO: Si hva du vil om Madonnas mange ansikter, klesdrakter, hårfrisyrer, menn og musikkstiler, men er det én ting som har holdt seg konstant siden hun singeldebuterte med «Everybody» i 1982, så er det at hun alltid, alltid, alltid har oppfordret til hemningsløs festing.

Hun har dratt sjenerte tenåringer ut på gymsalgulvet, og fått besteforeldre til å ta seg en svingom på hytta, strødd rundt seg med konfetti og latt det smelle i sjampanjekorker.

I løpet av Madonnas 25 år lange musikkarriere har bortimot alle låtene hun har liret av seg hatt en dansbar beat og en rumpefristende groove - selv om noen få av sporene kanskje har passet best til slowdance.

Som et DJ-sett
Så når hun nå har valgt å oppsummere karrieren med et ordentlig samlealbum (alle Madonnas tidligere samlealbum har vært mer forankret i nuet), er det kanskje ikke så rart at hun har valgt å konstruere det som et slags DJ-sett. 

Istedet for å, samleplatetradisjon tro, peise på med hits i kronologisk rekkefølge, har hun satt sammen en gullrekke av låter som passer sammen, både rytmisk og melodisk. Og hun har, uten unntak, valgt låter som etser seg fast i parketten.

I praksis fører det til en til at den glamorøst Abba-samplende åpningslåta «Hung Up», uten tvil en av 2000-tallets aller beste popsingler, etterfølges av «Music» og «Vogue». At naivrytmiske «Holiday» havner i bolk med «Everybody» og «Like A Virgin». Og at popoppløftende «Cherish» blir låta som får æren av av å komme foran Madonnas siste hit, den dance-magiske, henda-i-været-jublende og Paul Oakenfold-produserte «Celebration». Nå snakker vi fest!

Velge og vrake
Hovedfordelen med å fortsatt være popstjerne når du er femti, er selvfølgelig at man nå kan velge og vrake i en lang karriere av mer eller mindre vellykkede låter. På «Celebrate» er det få spor som burde vært fjernet (med unntak av Justin Timberlake-duetten «4 Minutes», Austin Powers-rælet «Beautiful Stranger» og selvfølgelig Madonnas siste flopp, det forglemmelige eurotrash-/Britney Spears-aktige Lil?Wayne-samarbeidet «Revolver»).

Og det er få spor man virkelig savner (med unntak av «True Blue» og «Where?s the Party»). Låtflyten punkteres sjelden, noe som resulterer i at en jenteforspielvertinne trygt kan sette på skiva - og la den snurre resten av kvelden.

Med sine 36 spor varer deluxe-versjonen i mer enn to og en halv time. 

Så da er det bare å gjøre som Madonna sier: «Get into the groove!».

Madonnas gullrekke
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media