Magasin, magasin, magasin

ANNONSER: Når redaktører og journalister uttaler seg om sine respektive lørdagsmagasin, flirer reklamebransjen, og lurer de på hvorfor de ikke forteller sannheten: At det akkurat nå går så det griner for avisene fordi reklamemarkedet har toppnotering. Resultatmessig har det aldri gått bedre enn akkurat nå. Etter konjunkturnedgangen mellom 2001 og 2003 fikk avisene dimensjonert ned sine organisasjoner tilpasset en lavere reklameomsetning. Men så skjer altså det motsatte. Reklameomsetningen i avisene fyker i været til utrolige 7,5 milliarder. Derfor satser mediehusene på magasiner. Magasinene er der for å tjene penger på reklame. Det handler lite om fornyet journalistikk og alle de andre flosklene. Reklamen er magasinenes eneste eksistensberettigelse, og viktigste inntektskilde. Hvilket i praksis betyr at reklamen betaler for at folk skal lese magasinene. En annonse i VGs nye magasin, VG Helg, betyr det at 1,5 millioner forbrukere ser den, og kanskje husker den når de er i butikken. Hvis ikke er annonsekronene bortkastet. Å sette annonsen på trykk der koster 140 000 kroner for en helside. I selve avisen koster en helside 288 000.

I 2005 VIL den totale reklameomsetningen i Norge nærme seg 30 milliarder. Den enorme økningen i reklameomsetningen de siste årene er således grunnen til at det stadig popper opp flere medier. Derfor er det på høy tid at magasinene (og avisene) innrømmer at de er en integrert del av reklamebransjen.På samme tid som magasinene ikke eksisterer uten reklamen, er reklamen avhengig av magasinene. Det er med andre ord en ideell arbeidsfordeling mellom magasinene og reklamen. Magasinene konsentrerer seg om å tilfredsstille leserne, reklamebransjen kjøper seg plass for å nå frem til målgruppen. Hvilket betyr at magasinene produktutvikler seg slik at reklamebransjen får kontakt med akkurat de kundesegmentene de er interessert i å selge til. På toppen av reklamebransjens ønskeliste finner man ressurssterke kvinner mellom 25 og 45 år med sosialt bevisst livsstil. Skal et magasin lykkes kommersielt må det anstrenge seg for å skape et magasin som appellerer til akkurat dem. Sagt på en annen måte: Magasinets målgruppe må være identisk med markedets mest kjøpesterke publikum, kvinner med små barn, utdanning på bachelornivå og karrierebevisst mann. Slik sett er reklamebransjen premissleverandør for magasinenes innhold. Magasinene tilpasser seg reklamebransjen, og reklamebransjen tilpasser seg magasinene. Like viktig som å selge seg selv til sine lesere, er det å selge sine lesere til reklamebransjen.

KAMPEN OM annonsørenes reklamebudsjetter er knallhard. Det florerer rykter om at enkelte magasiner har tilbudt annonsører spesielt store rabatter dersom de går med på å ikke annonsere andre steder. Noen magasiner opererer dessuten med et system der annonsørene får tilbud om billigere reklameplass mot at de garanterer en viss reklameomsetning. Magasinene produserer også statistisk materiale som beviser (les: selger) at de kan tilby reklamebransjen akkurat de lesere som de ønsker å nå frem til (ofte i motsetning til konkurrentene). De ulike magasinene er selv store annonsører. De annonserer sine respektive aviser, og de renner dørene ned i mediebyråer for å fortelle om sin egen fortreffelighet hva angår lesernes kjøpekraft, kjøpere som vil kjøpe akkurat din annonsørs produkt. Om litt er det jul, og julen er for magasinene en god salgstid. «Det er akkurat nå du må annonsere,» sier de. I 2001 sendte en mediebedrift syngende julenisser til Oslos mange reklamebyråer for å synge julen inn. I år har de penger nok til å sende Londonsymfonikerne.