Magisk filmstøv

Italiensk trekantdrama som hyller filmhistorien.

FILM: «Etter midnatt» er en film for cineastene, nesten en slags «Cinema Paradiso» for viderekomne, men avkledd all sentimentalitet og tilført et moderne formspråk og dessuten et register av referanser fra den klassiske filmhistorien. Det er både en komedie og et trekantdrama, tilegnet stumfilmgeniet Buster Keaton. Martino (Giorgio Pasotti) er nesten like taus og pokerfjes-aktig som helten Keaton. Han er vaktmester i den historiske praktbygningen Mole Antonelliana i Torino der Det nasjonale filmmuseet holder hus. Her har han innredet vaktrommet etter modell fra Keaton-filmer, med nedfellbare senger og utslagbar komfyr.Hit kommer vakre Amanda (Francesca Inaudi) på flukt fra politiet fordi hun har helt kokende frityrfett over sin tyranniske snackbar-sjef. Hun forfører den jomfrunalske filmnerden Martino ettertrykkelig.Amandas kjæreste er den profesjonelle biltyven Engelen (Fabio Troiano) fra fattigkvarteret Falchera. Han har selv flere damehistorier gående, men lar seg utrolig nok overtale til å akseptere at Amanda nekter å velge mellom sine to elskere.Martino lever gjennom sitt antikke filmkamera og lager filmsnutter i svart-hvitt som er små parafraser over gamle filmklipp fra Torino ved inngangen til 1900-tallet. Her er tilsvarende hyllester til Lumière-brødrene og ikke minst til Truffaut-klassikeren «Jules et Jim», til stor glede for filmkjennere som da må velge å overse historiens noe tvilsomme slutt.