Magisk minimalisme

En fantastisk versjon av Dolly Partons «Jolene», og ti andre eksempler på feberintens jazzelektronika med vokal magi.

CD: Feinschmeckerselskapet Rune Grammofon er ikke akkurat Norges mest kommersielt orienterte plateselskap, men her er ei RG-plate som fortjener å nå ut i en god del tusen hjem.

Susanna Karolina Wallumrød og hennes The Magical Orchestra - som i praksis er aliaset til eks-Jazzist og The Shining-pianist Morten Qvenild - har nemlig laget en usedvanlig vakker liten plate.

«List of Lights and Buoys» er ikke easy listening , men dens nesten meditative kvaliteter er likevel som balsam for hode og ører. Det ene beinet er plantet i det som utlendinger liker å kalle nordic jazz , det andre i Rune Grammofons patenterte, knitrende elektronikalandskap. Dessuten lefler plata med samme dekonstruksjonistiske tolkningstradisjon som har gitt oss mesterlige coverplater fra Stina Nordenstam («People Are Strange») og Cat Power («The Covers Record»).

I «List of Lights and Buoys»' tilfelle får vi innledningsvis en stemningssettende Leonard Bernstein-komposisjon som Nina Simone har gjort underverker med tidligere - «Who Am I» fra «Peter Pan» - og deretter en nesten rystende god og egenrådig omgang med Dolly Partons «Jolene» . Der The White Stripes i sine norgeskonserter de siste åra har forløst den bønnfallende Parton-tekstens latente aggressive desperasjon, tar Wallumrød og Qvenild på minimalistisk vis låta med til et helt annet sted, hvor den mer høres ut som en resignert bønn fra en kvinne som allerede har tapt kampen om mannen hun elsker.

Etter denne fantastiske åpningen fortsetter Wallumrød og Qvenild, med produsenthjelp fra Andreas Mjøs (Jaga Jazzist) og Helge «Deathprod.» Sten, i samme økonomiske, stemningstette spor, bare med eget materiale. Det er ikke stort dårligere, og balanserer feberintense, mystiske stemninger med et vokalt nærvær så sterkt at vi her hjemme må hente ned sammenlikningsgrunnlag fra øverste hylle: Sidsel Endresen og Radka Toneff.