Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Magisk og rampete

Øyeblikkets magi inntraff i foredragssalen på Munch-museet i går ettermiddag, da Hans Christian Bræins klarinett introduserte Mozarts «Klarinettkvintett» fra komponistens siste år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Plutselig ble vi rykket ut av den dårlig akustikken, i et av byens konsertlokaler der selv den beste musiker kan ha vanskelig med å holde på publikums oppmerksomhet.

Sømløst

Fra en dimensjon utenfor tida var det som om Bræin ubesværet og uten avbrudd tok opp tråden fra sine uforglemmelig klarinettsoli i Messiaen på åpningskonserten to dager før. Med nesten sømløst legato formet han de melodiøse linjene, mettet med uttrykk og breddfulle av den melankolien som gjennomstrømmer Mozarts seineste verker.

Han gjorde det ikke helt alene, men satte så utvilsomt tonen. Rubin-kvartetten, som hadde innstudert verket i ens ærend som stedfortreder for Keller-kvartetten, la seg så tett opp til Bræins foredrag som situasjonen tillot.

Sammen skapte de en helstøpt framføring, om enn uten den nyanseringskunst som et lengre samliv med denne musikken kan framelske.

Danse macabre

Etter pause var det totalt sceneskifte, i Dmitrij Sjostakovitsj' «Klaverkvintett op. 57». For da bød Andrei Gavrilov hver og en av de fire opp til dans, parvis og simultant. Og de fire kvinnelige musikerne kastet seg ut i det, med teft for verkets eiendommelige blanding av forpint uttrykk og forsert munterhet.

På mange måter var det befriende å møte en så uvøren omgang med sjangerens skjønnklangsidealer, selv om monotonien i musikken kunne drive både musikere og publikum over mot grensene for selvplaging.

Men en flott musikerprestasjon fra alle involverte var det, uansett fra hvilken vinkel man oppfatter komponisten fra. VELOPPLAGT: Pianisten Andrei Gavrilov og de fire kvinnelige strykerne i Rubin-kvartetten framførte Sjostakovitsj' klaverkvintett på Munch-museet i går ettermiddag. # Foto: ESPEN RØST