Anmeldelse Film «Wendy»

Magisk oppdatering av berømt barnebok

Men «Wendy» virrer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Har du gode minner fra å se eller lese «Peter Pan», men har ønsket deg en mer voksen og utfordrende versjon av historien? Eller har du aldri tenkt på at noe sånt kunne vært interessant å se før nå? Da kan det hende du bør prøve deg på «Wendy», en slags filmfantasi som tar utgangspunkt i jenta i hovedrollen av J. M. Barries bøker. Skjønt, sjansen er ganske stor for at du kommer til å forlate kinoen med blandede følelser.

Fortryllende og kjedelig

«Wendy» er nemlig både fortryllende og litt kjedelig. Det er egentlig mer spennende å skrive om den enn å se den, hvilket må sies å være et problem. Men for den som likte filmskaper Benh Zeitlins første film, sensasjonen «Beasts of the Southern Wild» fra 2012, er det mye å glede seg over. Zeitlin, som har skrevet denne barndomsfabelen sammen med sin egen søster, Eliza, og tar publikum med tilbake til samme verden, til et navnløst, øde, magisk-skittent sted i de amerikanske sørstatene.

Det er her, ikke i Bloomsbury og London, han plasserer Wendy (Devin France) og brødrene hennes, Douglas og James (Gavin og Gage Naquin). De bor på den tarvelige, men muntre jernbanecafeen der moren deres jobber, og ser med stigende gru for seg et voksenliv med de samme tunge, ensformige jobbene til de som frekventerer kafeen. Men en dag kommer et tog forbi med en liten, demonisk skikkelse på taket. Det er Peter (Yashua Mack), og snart har søsknene lagt det gamle livet bak seg og blitt med sin nye, gåtefulle leder til en vulkansk øy full av barn som tilsynelatende aldri blir eldre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.