Anmeldelse Film «Wendy»

Magisk oppdatering av berømt barnebok

Men «Wendy» virrer.

FILM: Har du gode minner fra å se eller lese «Peter Pan», men har ønsket deg en mer voksen og utfordrende versjon av historien? Eller har du aldri tenkt på at noe sånt kunne vært interessant å se før nå? Da kan det hende du bør prøve deg på «Wendy», en slags filmfantasi som tar utgangspunkt i jenta i hovedrollen av J. M. Barries bøker. Skjønt, sjansen er ganske stor for at du kommer til å forlate kinoen med blandede følelser.

Fortryllende og kjedelig

«Wendy» er nemlig både fortryllende og litt kjedelig. Det er egentlig mer spennende å skrive om den enn å se den, hvilket må sies å være et problem. Men for den som likte filmskaper Benh Zeitlins første film, sensasjonen «Beasts of the Southern Wild» fra 2012, er det mye å glede seg over. Zeitlin, som har skrevet denne barndomsfabelen sammen med sin egen søster, Eliza, og tar publikum med tilbake til samme verden, til et navnløst, øde, magisk-skittent sted i de amerikanske sørstatene.

Det er her, ikke i Bloomsbury og London, han plasserer Wendy (Devin France) og brødrene hennes, Douglas og James (Gavin og Gage Naquin). De bor på den tarvelige, men muntre jernbanecafeen der moren deres jobber, og ser med stigende gru for seg et voksenliv med de samme tunge, ensformige jobbene til de som frekventerer kafeen. Men en dag kommer et tog forbi med en liten, demonisk skikkelse på taket. Det er Peter (Yashua Mack), og snart har søsknene lagt det gamle livet bak seg og blitt med sin nye, gåtefulle leder til en vulkansk øy full av barn som tilsynelatende aldri blir eldre.

Kaptein krok blir til

Det er mye i «Wendy» som er eggende og oppfinnsomt. Den barneverden som Wendy og brødrene hennes trer inn i, er eventyrlig, men også farlig, med nok elementer som kunne vært hentet fra «Fluenes herre» til å holde et visst ubehag levende.

Du ender ikke opp med å tro at det er noen god idé at unger får styre seg selv av denne filmen, for å si det på den måten. Barnas samfunn settes opp mot en underlig stamme av gamle som bor på den andre kanten av øya, og i utvekslingen mellom de to skjer det noe som seeren gradvis skjønner er historien om hvordan kaptein Krok ble til. Du kan rett og slett ikke forutse om Zeitlin kommer til å svinge til høyre eller til venstre, og det er forfriskende.

Moderne eventyr

Samtidig virker det som om han også danser vel heftig til musikken i sitt eget hode. «Wendy» har tatt åtte år å lage og skal ha gått gjennom store endringer underveis. Det kan hende det er dét som er grunnen til at det hele litt for ofte føles nølende og dvelende, uten noen fiskekrok som trekker deg gjennom historien. Wendy selv blir heller ingen sterk personlighet. Da er det lettere å bli nysgjerrig på den uforutsigbare Peter.

«Wendy» er et moderne eventyr, basert på den sterke visjonen til en distinkt og spennende filmskaper. At den har både sterke og svake sider er kanskje noe man burde ta for gitt.

«Wendy»

Regi: Benh Zeitlin