Magisk realisme fra Syden

José Jorge Oramas malte et landskap mange nordmenn kjenner.

ZACK VAR NAVNET. Med en grønn krokodille cirka tre ganger så stor som sin egen kropp dukket han opp ved bassengkanten hver dag etter frokost. Ei uke i strekk lå seksåringen i bløt fra han fikk på seg badebuksa om morgenen til det raslet i gullkjedet til bestefar, som lokket med minigolf. Deretter fulgte middagen, for øvrig av vidunderlig kvalitet, mente Zack. Det var kyllingnuggets og sjokolademousse så langt øyet rakk. Ikke en tapas i sikte. Til tross for at øya heter Gran Canaria, og er spansk.

KANARIØYENE, eller Syden, som det kalles på norsk, trekker vinterbleike vikinger i horder. Rundt 300000 nordmenn reiser hvert år til øygruppa utenfor Nordvest-Afrika. Halvparten av disse fordeler seg på Tenerife, Lanzarote og Fuerteventura. Resten, altså sånn cirka 150000 norskinger, går av flyet på øya Gran Canaria i visshet om en, to eller flere ukers kur mot vinterdepresjon. De har godt selskap av tyskere, svensker, dansker, briter og andre solhungrige. Her finnes engelske puber, svenske kjøttboller, norske aviser og alt hva den begjærer som er engstelig for det litt fremmedartede.

KUNSTMALEREN José Jorge Oramas ble født på Gran Canaria i 1911. I løpet av sin korte karriere malte han et sekstitall bilder og etterlot seg også noen tegninger. Oramas døde allerede i 1935, bare 23 år gammel. Vanligvis henger bildene hans i hjembyen Las Palmas, der skyggetrengte turister kan gå og se moderne kunst på Centro Atlántico de Arte Moderno.

Nå har 29 av bildene hans imidlertid tatt turen til den spanske hovedstaden. For første gang vises Oramas sin kunst i en retrospektiv utstilling utenfor Gran Canaria. På et av de tre største og viktigste museene i Madrid, Museo Nacional de Arte Reina Sofia, lar publikum seg henrive av malerens sterke og klare farger. Her er det høy solfaktor.

MUSEET VAR SYKEHUS for ikke så altfor lenge siden, i dag huser Reina Sofia verdenskunst. Mange av Spanias største berømtheter fra det forrige århundret er representert på veggene i bygget, som fremdeles består med sin opprinnelige planløsning. Det forstyrrer imidlertid ikke opplevelsen av å se verken Juan Miros geniale kruseduller, Dalís psykedelia eller Pablo Picassos berømte maleri «Guernica».

Nå har altså øyboeren Oramas blitt viet besøkelsesplass blant klassikerne.

ORAMAS VAR sterkt påvirket av tyske Franz Roh, som i 1925 lanserte boka «Magisk realisme». Prinsippene om magisk realisme ble pensum for José Jorge Oramas da han tok undervisning i hjembyen Las Palmas. Men den unge spanjolen maktet mer enn å lære seg pensum. Han forener den magiske realismen med det spesielle lyset som kjennetegner atlanterhavsøya. Kanarimaleren skapte kunst som gjenspeiler et fargemettet og turistfritt landskap.

Fra ei øy der det i dag er tettpakket med hoteller, lett rosa mennesker og grønne plastkrokodiller.