Magisk realisme

Leonhard Franks tekst er ikke litteraturhistoriens mest spenstige. Men for en vakker forestilling det er blitt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TEATER: Dørene er glisne og sprukne på Kjellerscenen på Rogaland Teater, bakveggen av grå, tung mur. Men det glimter i et metallkar med vann på scenegulvet, der vannflaten stadig splintres av små, lyriske drypp fra taket, og det blinker i lykter på veggene. Det skapes et varmt, innsmigrende lys av en slik art som vanligvis er forbeholdt deltakerne i den amerikanske versjonen av «Ungkaren», men her kastes det over en mørk celle i en fangeleir og senere et fattigslig hjem, og over krigstrette, lengtende mennesker. Noe eventyrlig skapes, noe romantisk og realistisk på samme tid.

Ensom og småsjalu

Romantisk og realistisk er også historien i «Karl og Anna». Richard og Karl deler fengselscelle i en årrekke etter første verdenskrigs slutt. Richard gjenoppliver minnene om livet han hadde sammen med kona Anna og deres to døtre, og den ensomme og småsjalu Karl suger opplysningene inn. Etter at Richards død oppsøker han selv Anna og later som om han er ektemannen. Sakte kommer de nærmere hverandre.

Hvor slitesterkt er bildet vi har av våre aller nærmeste? Det mest minneverdige øyeblikket i familiefilmen «FairyTale» fra 1997 kommer idet faren i det viktorianske hjemmet innrømmer at han ikke husker ansiktet til sønnen som døde som liten. I fortellinger fra før fotografiet ble allment tilgjengelig, som i «Martin Guerre», dukker tanken iblant opp: Kan det hende at et ektepar som har blitt atskilt av krig og forskjellige liv i mange år er blitt så fremmede for hverandre at de ikke kjenner hverandre igjen? Kan den ugjenkjennelig magre, slitne mannen overfor deg virkelig være mannen din?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer