Makt og avmakt

Unge, prostituerte kvinner fremstilles på svært forskjellig måte i to av årets Cannes-filmer.

TO SLAGS PROSTITUERTE: Syttenåringen i den franske filmen «Jeune et jolie» («Ung og vakker») tar skrittet ut i luksusprostitusjonen av andre grunner enn desperasjon. I kinesiske «A Touch of Sin» er den prostituerte avmektig og lett å utnytte. Det er to svært forskjellige slags sexsalg som vises frem under Filmfestivalen i Cannes.
TO SLAGS PROSTITUERTE: Syttenåringen i den franske filmen «Jeune et jolie» («Ung og vakker») tar skrittet ut i luksusprostitusjonen av andre grunner enn desperasjon. I kinesiske «A Touch of Sin» er den prostituerte avmektig og lett å utnytte. Det er to svært forskjellige slags sexsalg som vises frem under Filmfestivalen i Cannes.Vis mer

CANNES (Dagbladet): Den seksuelle handelen mellom kvinner og menn, og da spesifikt mellom unge, attraktive kvinner og eldre, bemidlede menn, er blitt et tema under Filmfestivalen i Cannes.

I François Ozons «Jeune et jolie», «Ung og vakker», nærmer regissøren seg temaet på en ikke-ideologisk, åpenhjertig og veldig fransk måte. Syttenårige Isabelle (Marine Vacth) tilhører øvre middelklasse, og det er ikke desperasjon som gjør at hun oppretter en online-profil og begynner å selge sex til businessmenn på dyre hotellrom. Årsaken blir, heldigvis, aldri helt klar, men det har noe å gjøre med å eksperimentere, bli voksen, ha hemmeligheter, være uavhengig og utnytte den oppsiktsvekkende skjønnheten Isabelle blir stadig mer bevisst på at hun har. Hun har også et påfallende distansert forhold til sin egen seksualitet.

Når hemmeligheten blir avslørt, blir Isabelles mor bestyrtet, over å kjenne datteren sin så lite, over å føle at hun har feilet som mor. Men med avsløringen kommer også en maktforskyvning inn i forholdet mellom generasjonene. Isabelle hevner seg på morens raseri ved å flørte med sin egen stefar. Morens venninne, som bruker Isabelle som barnevakt, nekter plutselig å la ektemannen kjøre henne hjem. Alle vet at menn har betalt tusenvis av kroner for å ha sex med Isabelle, og dét er det hun kan bruke for å hevde seg.

Kritikere har innvendt at Ozons film skjønnmaler prostitusjon ved at Isabelle aldri opplever fare, bare én vond ydmykelse (hun svarer med å skru opp prisen). Men ved å fortelle en historie uten dette, får også Ozon rom til å konsentrere seg om andre, relasjonelle sider av en slik situasjon, endog filme scener som er ren komedie. Det er interessant å se på. Filmen hans er lett og innsiktsfull.

Samme dag som «Jeune et jolie» ble kinesiske «A Touch of Sin» vist i Cannes. Filmen er en frenetisk voldsfantasi om fire mennesker på undersiden av det nye, harde, kapitalistiske Kina. Når det ender med forferdelse er det dels på grunn av deres egen mangel på styring, dels på grunn av at de rike mostanderne deres sitter med all makt. Én av de fire blir betatt av en ung prostituert, og vil rømme med henne. Da forteller hun ham at hun har en liten datter, og må bli der hun er. Gjennom et vindu ser han henne mekanisk utføre en kundes myndige befalinger. Det han ser, er en person med et handlingsrom på størrelse med et frimerke.

Jentene i «Jeune et jolie» og «A Touch of Sin» har samme levebrød. Det er også alt som forener dem. De har ulik bakgrunn og svært forskjellige fremtidsutsikter. Isabelle har sine universitetsstudier og sin solide, om skakede familie, hun har flere stier. Den kinesiske prostituerte har én, den er fryktelig smal, og den gror tidsnok igjen.