KRITISK: Dette er Håkon Blekens portretter av Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap). Foto: Trond A. Isaksen / Galleri Brandstrup
KRITISK: Dette er Håkon Blekens portretter av Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap). Foto: Trond A. Isaksen / Galleri BrandstrupVis mer

Håkon Bleken

Maler ordføreren som en skrekkfigur. - Det er få som gjør meg så forbanna

Illustratør Finn Graff mener Håkon Blekens malerier av Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap) «kunne vært mye verre».

Søndag skrev Dagbladets magasin om kunstner Håkon Bleken, som snart feirer 90-årsdagen sin med utstilling på Henie Onstad Kunstsenter.

I dag tidlig ble tre av Blekens malerier tema på NRK Nyhetsmorgen.

Bleken har i mange år vært en uttalt motstander av byggingen av Nye Nidarøhallen i Trondheim. Den nye hallen får ei gulvflate på 15 000 kvadratmeter fordelt over åtte flerbrukshaller, når den står ferdig til sommeren.

Bleken har protestert, han har skrevet og ropt, malt og vært sint, skriver Dagbladet Magasinet.

- Det er få som gjør meg så forbanna som Rita Ottervik, ordføreren her i byen. Hun gjør alt hun kan for å ødelegge Trondheim, og det er ingen som klarer å stoppe henne, sier Bleken til magasinet.

Bleken har tidligere omtalt Ottervik som «diktatorisk, maktsyk og arrogant».

- Ja, for det er det hun er. Vi har en ordfører her i byen som bryter alle regler for hvordan et demokrati skal fungere. Rita Ottervik er folkevalgt, men hun hører ikke på folket.

- Vakre bilder

Bleken har håndtert raseriet slik han pleier: ved å male. Han har malt Ottervik, ikke bare én gang - men tre. En kollasj hvor en gapskrattende Ottervik er revet i to, og to malerier hvor Ottervik er malt som en mørk skikkelse uten øyne.

Bildene henger ifølge NRK nå på veggen i Galleri Brandstrup i Oslo, hvor de skal vises fram i anledning Blekens bursdag på onsdag. NRK omtaler maleriene som «kritiske karikaturer».

Ottervik har blitt forelagt Blekens uttalelser. I en mail til Dagbladet skriver hun:

«Jeg gratulerer Håkon Bleken med dagen. Han er en stor trondheimskunstner og en sterk og tydelig samfunnsdebattant. Jeg synes at det er flott at kunstnere har et samfunnsengasjement og at de gjør dette gjennom kunsten sin og ved å engasjere seg i den politiske debatten.

Jeg oppfatter disse bildene som en politisk ytring i en sak der Bleken er uenig med Bystyrets vedtak.»

Den tolkningen er illustratør og karikaturtegner Finn Graff enig i. Han mener også at de ligger tett opp mot hans egen sjanger: karikaturtegningene.

KOLLASJ: Bleken viser et av de tre bildene av Ottervik til Dagbladet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KOLLASJ: Bleken viser et av de tre bildene av Ottervik til Dagbladet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Bleken har snakket om Ottervik og den byggingen i evigheter. Det er nok til at dette er blitt en sak. Så lager han disse bildene. De er vakre, synes jeg, og er på sett og vis karikaturer, sier han til Dagbladet.

Graff forklarer videre at han mener bildene fungerer som karikaturer fordi de, i likhet med ei karikaturtegning, henspiller på særegenheter ved den portretterte sitt utseende.

Selv om det er mye som skiller avistegneren og kunstmaleren, mener Graff at Bleken bruker mange av karikaturtegningens virkemidler.

- Alle kjenner Blekens holdninger til Ottervik. Men dette kunne vært mye verre. Han har holdt seg innenfor anstendighetens grenser, synes jeg. Han har for eksempel ikke brukt lytehumor, sier han.

Lytehumoren skal man helst styre unna, både i kunsten og karikaturene, mener Graff.

- Dette er fine bilder, synes jeg, gjort på en måte som er treffende for hans syn på henne som ordfører. Han kunne gjort mye mer, men det spiller ingen rolle. Den er tøff nok, likevel.

Satire

Graff mener maleriet kan tolkes satirisk, på samme måte som ei karikaturtegning.

- Jeg vil si at dette er satire. Samtidig er det en kommentar til den konkrete situasjonen i Trondheim, og til Otterviks rolle i den situasjonen. Hun ser ikke ødeleggelsen, sier han.

Han sier Bleken «ligger i det samme sporet» som karikaturtegnerne.

- Samtidig har han maleriske kvaliteter som vi karikaturtegnere ikke alltid tar oss tid til. Han er jo maler, så han bruker sine virkemidler. Vi som lager karikaturer i avisa, vi har andre virkemidler.

Han synes ikke maleriet er mer alvorlig, eller framstår mer ondsinnet enn en vanlig karikatur.

- Nei, det er det ikke i det hele tatt. Ikke mer enn avistegninger, eller samtidskunst ellers.

Karikaturtegninger ledsager som regel en avistekst, og etterstreber en viss journalistisk objektivitet som kunsten forholder seg til i mindre grad, mener Graff. Likevel skinner ofte avistegnernes meninger gjennom.

- At vi har visse antipatier og sympatier er nok vanskelig å skjule. Det kommer litt an på temperaturen i teksten tegninga hører til.

- Ganske lik

Graff mener publikum har andre forventninger til kunsten enn de har til karikaturene, og at dette kan gi seg utslag i reaksjonene. Kunsten blir rett og slett tatt nærmere i øyesyn enn avistegningene, mener han.

- Avistegninger flyr forbi i full fart, uten at det som regel vekker noen særlig reaksjoner, sier han.

Han understreker igjen at han ikke reagerer spesielt på Blekens maleri, og sier en avistegner kanskje hadde gått lenger.

- Jeg synes det er fine bilder. Han har tegnet henne ganske lik sånn hun er.