OM FAMILIEFEIDEN: Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs (til v.) klargjør utstillingen, som åpnet fredag. Maleriet til høyre har tittelen «Familien Hjorth». - Det er interessant å registrere hvordan en familie kan bli til et objekt som brukes fritt i kunst; litteratur, teater - og nå altså maleri, sier Helga Hjorth til Dagbladet. Foto: Lars Eivind Bones
OM FAMILIEFEIDEN: Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs (til v.) klargjør utstillingen, som åpnet fredag. Maleriet til høyre har tittelen «Familien Hjorth». - Det er interessant å registrere hvordan en familie kan bli til et objekt som brukes fritt i kunst; litteratur, teater - og nå altså maleri, sier Helga Hjorth til Dagbladet. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Kunstnere inn i litteraturdebatten med «Familien Hjorth»:

Malte «monster» i søstrene Hjorth-bilde. - Ubehagelig

Helga Hjorth reagerer på Melgaard/Bjertnæs-kunst.

(Dagbladet): Et av maleriene som Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs har samarbeidet om på sin siste utstilling, heter «Familien Hjorth»- og er kunstnernes kommentar til familiefeiden.

- Jeg har foreløpig ikke vært og sett utstillingen selv, har bare sett bilder av det på nettet, sier Helga Hjorth i en kommentar til Dagbladet.

Familiekonflikt som kunst

Hennes søster, Vigdis Hjort, ga i 2016 ut boka «Arv og miljø», en roman om familiekonflikter og incest. I fjor kom søsteren Helga Hjorth med boka «Fri vilje», som et «motsvar» til søsterens bok, der hun mener at Hjorth-familien blir brukt som levende modeller - og dessuten at mye er usant.

Mens Helga Hjorth kommenterer maleriet, ønsker ikke Vigdis Hjorth å gjøre det.

HJORT MED OVERLEGG: Her er kunstkommentaren til striden mellom søstrene Vigdis og Helga Hjorth av Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs.
HJORT MED OVERLEGG: Her er kunstkommentaren til striden mellom søstrene Vigdis og Helga Hjorth av Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs. Vis mer

- Det er ganske sterkt, og nokså ubehagelig, å se familienavnet sitt stå øverst på et maleri som dette. Vi er jo faktisk en virkelig familie med virkelige mennesker, sier Helga Hjorth.

Hjorth i bøker, teater og maleri

Bøkene «Arv og miljø» og «Fri vilje» er blitt sentrale for en kulturdebatt som raste i mediene hele fjoråret. Hvor går skillet mellom fiksjon og fakta, og ikke minst: hvor går de etiske retningslinjene knyttet til personvernet for hva litteraturen og kunsten kan ta opp?

Søsterens bok, «Arv og miljø» skal i år settes opp på Det Nationale Scene i Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ellers må jeg si at jeg synes det er interessant å registrere hvordan en familie kan bli til et objekt som brukes fritt i kunst; litteratur, teater - og nå altså maleri, sier Helga Hjorth til Dagbladet.

En kunstnerisk refleksjon

MED MOR: Bjarne Melgaard tok med seg sin mor, Gro Melgaard, i rullestol på åpning av utstilling på Galleri Brandstrup i helga. Foto: Anders Grønneberg
MED MOR: Bjarne Melgaard tok med seg sin mor, Gro Melgaard, i rullestol på åpning av utstilling på Galleri Brandstrup i helga. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Kunstnerne forteller at de ikke har noen synspunkter på innholdet i bøkene eller konflikten, men synes det er interessant med problemstillinger litteraturen og saken har reist - og hvordan kunsten kan kommentere og omarbeide det.

Melgaard bruker ordet parafrase, en kunstnerisk omskriving eller fortolkning.

- Vi har reflektert rundt denne situasjonen, uten å ta stilling til hva som egentlig har skjedd og hva som er sant - som en parafrase, sier Bjarne Melgaard til Dagbladet.

- På kammerset

Kunstneren forteller at de er opptatt av forhold de kan gjenkjenne seg i, som søstrenes Hjorths bøker. Melgaard er kjent for et «ekspressivt og ofte brutalt» uttrykk, mens Bjertnæs har en mer «finslept og dannet» palett.

- Dette ble jo en offentlig skittentøyvask, sier Melgaard og legger til:

- En sak som veldig mange er blitt engasjert i - også vi. Kanskje dette heller burde vært tatt på kammerset, sier Melgaard.

- Et slags monster

Maleriet, som er 1,8 x 2 meter, viser sørgmodige og ensomme mennesker som holder på med sitt - malt av Bjertnæs. I midten har Melgaard introdusert en slags uhygge - en hund, menneske eller troll, kanskje.

- Ja, det er et slags monster. Det illustrerer påstander, konflikter og krangel.

Det sier Melgaard, som egentlig ikke er så glad i å fortolke egne bilder, men ønsker at det er opp til betrakteren å gjøre. Men teksten gjør det likevel helt klart hvilke mennesker som er malt.

Bildet er solgt, men galleriet opplyser ikke hvem som har kjøpt det.

Selger for millioner

Fellesutstillingene «Den borgerlige byrde» i Galleri Brandstrup og «Noe må gå i stykker» på Rod Bianco Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnæs åpnet fredag med et rekordstort oppmøte. De hadde satt opp busser i shuttletrafikk mellom galleriene, og i løpet av åpningshelga ble mye av kunsten solgt.

- Salget har gått veldig bra. Nesten alt på Galleri Brandstrup og over halvparten på Rod Bianco er solgt, sier en fornøyd Bjarne Melgaard.

Etter det Dagbladet erfarer, har de to kunstnerne omsatt bilder og skulpturer for om lag fem millioner kroner på en knapp uke.

Overveldende interesse

- Skulpturene har en pris på mellom 85 000 og 250 000 kroner, noen er allerede solgt. Jeg regner med at alt blir solgt i løpet av den måneden utstillingen varer, sier gallerist Gard Eiklid til Dagbladet.

Gallerist Eiklid forteller om en sjelden og overveldende interesse med et veldig stort besøk.

- Mitt galleri omsatte på åpningsdagen for vel to millioner kroner, sier Eiklid i Rod Bianco.

Prislapp på 1,3 millioner

Nærmere 20 store malerier i prisklassen 90 000 til 370 000 kroner på Galleri Brandstrup er solgt. Tre malerier er ikke solgt, blant annet det det 6,5 x 2 meter store «Om natten», som har en prislapp på 1,3 millioner kroner.

- Jeg ønsker ikke å gå eksakt ut med noe beløp, men vi regner med alt blir solgt. Vi har flere interessenter på de siste bildene, opplyser Kim Brandstrup.