Mamma mia

«Kjære Mamma» er tittelen på boka som seilte rett inn på førsteplassen på boklista for nye bøker i februar. Boka, av Bradley Trevor Greive, består av dyrebilder, med følge av et par setninger. Bildet av en geitekilling som stirrer rett inn i øynene på leseren, eller mer betegnende, kikkeren, følges for eksempel av teksten: «Det er forresten ikke så underlig hvis man tenker over det - jeg vil alltid være en del av deg fordi du ga meg livet.»

SALGSLISTER TALER SITT

eget språk. Om den saken er det ikke så mye å si. Likevel er det vel lov å undre seg litt, men bare litt, over at en rosa liten bok med dyrebilder og noen semi-svulstige setninger faktisk selger mer enn både Liza Marklunds nye krim «Den røde vargen», Per Pettersons prisbelønte og kritikerroste «Ut og stjæle hester» og Anne Karin Elstads «Odel». Riktignok har Petterson ligget på lista i fire måneder og Elstad i sju måneder - og det er ikke lenge siden handelsstanden feiret morsdag. Men likevel, liksom!

DET FINNES SÅ

mange slags mødre, og morsrollen er blitt grundig diskutert den siste tida. Tidsklemme, tidsblemme og livsklemme er begreper som har surret rundt ørene, før og etter bæsjebleier, barnehagehenting, legging og nattevåk. For eller imot, mann eller kvinne, med eller uten barn, lurt eller ikke. Det ble som å pirke borti en bitte liten kvise og få hull på en stor verkebyll.

«JEG FATTER IKKE

hvordan hun får det til» av Allison Pearson har ligget på boklista i et halvt år, uten å være verken krim eller hjelp-til-selvhjelp. Men den handler om en mor. Kate Reddy er fondsforvalter i London og mor til Em og Ben. Hun løper mellom hjem og jobb, barn og mann, selv leseren blir sliten av tempoet. Det gjenkjennelige er til å grine av. Kate reiser på forretningsreise, fra syke barn hjemme. Hun herper en kjøpekake for at den skal se hjemmelaget ut og utsetter leggingen for at mannen skal sovne, slik at hun slipper å ha sex, så hun slipper å bade neste morgen. For da rekker hun å lese mailen og handle noen julegaver før jobb. Puh!

IKKE OVERRASKENDE

begynner boka slik: «Kl. 01.37. Hvordan havnet jeg her? Kan noen vennligst fortelle meg det? Jeg mener ikke på dette kjøkkenet, men i dette livet.» Noen andre spørsmål?