Mammabloggernes ansvar

Er man ikke klar for ansvaret, bør man kanskje vurdere å skrive offline i stedet.

PÅVIRKER:  Mange lesere betyr stor påvirkningskraft og et ansvar som rollemodell, skriver artikkelforfatteren. 
Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB Scanpix
PÅVIRKER: Mange lesere betyr stor påvirkningskraft og et ansvar som rollemodell, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Bloggkollektivet Maddam hadde nylig en kronikk i Dagbladet om hva mammablogging gjør med den moderne kvinnerollen. Teksten fikk mye respons, ikke minst blant mammabloggerne selv på deres respektive blogger. Karianne Gamkinn - Mammadamen - svarte også på kronikken i Dagbladet 20. juli.

Det hersker tilsynelatende bred konsensus i bloggerbyen; Maddam tok feil. Bloggerne kjente seg slett ikke igjen i beskrivelsen av mammabloggere som fremstiller morsrollen i overkant idyllisk. Dessuten mente man at det å fokusere på det positive i livet i grunnen bare var, vel - positivt.

Jeg undres litt. Det er få som mener noe annet enn at sylslanke, photoshoppa modeller er usunt for den jevne kvinnes kroppsbilde. Og selv om vi med fornuften vet bedre, lar vi oss påvirke av reklame. Kanskje kan man til og med være enig om at ensidige mammablader er usunn lesing for mødre i tidsklemma. Men når det gjelder blogging, er tydeligvis saken en annen.

Da er leseren plutselig mye smartere, da skjønner hun av seg selv at bloggeren hun leser om ikke bare lever et liv i sus og dus med matchende puter, men også bruker tid på bæsjebleier, snørr og ekteskapelige krangler. Og hvis leseren ikke liker det hun leser, kan hun jo bare la være.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer