SUKSESS: NRK-serien «Mammon», med blant annet Nils Ole Oftebro og Jon Øigarden, selges som konsept til andre land, og gir NRK inntekter. Foto: NRK
SUKSESS: NRK-serien «Mammon», med blant annet Nils Ole Oftebro og Jon Øigarden, selges som konsept til andre land, og gir NRK inntekter. Foto: NRKVis mer

«Mammon»-skaper langer ut mot NRK-boikott

Serieskaper og Emmy-vinner Gjermund Eriksen kritiserer Norsk filmforbund.

En av skaperne av den Emmy-belønte dramaserien «Mammon», Gjermund Stenberg Eriksen, sier til Dagbladet at han er kritisk til Norsk filmforbunds (NFF) framstilling av isfronten mellom NRK og forbundet de siste ukene.

- Jeg synes ikke forbundet har vært redelige, sier han og fortsetter:

- NFF framstiller det som at man må si fra seg alle rettigheter til NRK. Det stemmer ikke. Man gir fra seg rettighetene til visninger andre steder enn på NRKs plattformer. Jeg er sosialdemokrat, og har Norges befolkning betalt for innholdet, vel da synes jeg det er greit at «Mammon» ligger tilgjengelig hos NRK.

Steile fronter

I januar ba fagforeningsleder i Norsk filmforbund (NFF), Sverre Pedersen, sine medlemmer om å boikotte NRK, og oppfordret med det norsk film- og tv-bransje til å ikke la seg ansatte i NRKs produksjoner. Vås, mener NRKs dramasjef Ivar Køhn om argumentene.

Foruten uenighet om tarifflønn for dem som ansettes midlertidig av NRK, er kjernen i krangelen uenighet om hvem som skal eie opphavsrettigheter til serier NRK lager internt i framtida.

Enkelt forklart: Skal serienes skapende krefter, som regissører og manusforfattere få vederlag for bruken av det de har laget, og dermed tjene penger på tv-visninger og strømming? Eller skal NRK forvalte innholdet selv?

Eksempler på tidligere internserier er «Heimebane» og «Skam». En serie som «Nobel» er laget av et eksternselskap på vegne av NRK, slike inngår ikke i konflikten.

NFF ønsker at fagforeningens eget organ, Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (FOR), tar seg rettigheter og fordeling av vederlag. NRK er uenig.

KRITISK: Mammon-skaper Gjermund Stenberg Eriksen (til høyre) i 2016. Her med broren og medskaper, Vegard Stenberg Eriksen, som ikke uttaler seg i denne saken. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet.
KRITISK: Mammon-skaper Gjermund Stenberg Eriksen (til høyre) i 2016. Her med broren og medskaper, Vegard Stenberg Eriksen, som ikke uttaler seg i denne saken. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet. Vis mer

Gir ut 950 000

«Mammon» er av NRK de siste åra solgt videre som konsept til andre kringkastere i Europa, eksempelvis i fjor til Tsjekkia og Polen, som lager sine egne versjoner. Når det skjer tjener Stenberg Eriksen penger.

Dagbladet har bedt om innsyn i hvor mye NRK Drama utbetaler til rettighetshavere for 2018, og får til svar at det skal utbetales rundt 950 000 kroner i royalties, summen utgjør halvparten av inntektene som sluses tilbake til NRK Drama fra Aktivium. Hovedsakelig går pengene til manusforfattere tilhørende seriene «Øyenvitne» og «Mammon», informerer NRK.

- Så vidt jeg vet har NRK de beste avtalene man kan få. Jeg får en andel dersom NRK tjener penger på «Mammon»-produksjonen. Gjør de ikke det, får jeg ingenting, sier Stenberg Eriksen.

Kake til alle

Han er også uenig i tariffavtalene som NFF ønsker at NRK innfører.

- Tv-produksjoner varer mye lengre enn filminnspillinger, og dersom for eksempel fotografer får like mye betalt for et halvt år med tv-innspilling som for en måned med film, da blir det mye mindre penger å lage drama med. Og da gjør du det vanskeligere for alle skapere av drama i Norge. NFF må bidra til at de som lager drama forstår økonomien. Det er enkelt: Alle får mer kake dersom det finnes mer kake, sier «Mammon»-skaperen.

- En fagforening i Norge kan ikke drive og diktere videresalg og finansiering av dramaproduksjoner i den vekstfasen nordisk drama er i nå. NFF bør bidra til mer dramaproduksjon og arbeidsplasser i stedet for å gjøre det vanskeligere for alle, fortsetter han.

- Helt forskjellige ting

Sverre Pedersen i Norsk filmforbund, sier vederlag og royaltys, er to helt forskjellige ting, og mener Stenberg Eriksen «snakker mot bedre vitende».

- Vederlag for utnyttelse følger loven om opphavsrett til åndsverk, som Norge er EU-forpliktet til å følge. Royalty er noe regi og manus kan forhandle seg fram til, og det dreier seg om overskuddsdeling. I Sverige og Danmark har SVT og DR som prinsipp at det skal være lik lønn og like vilkår enten man jobber på interne produksjoner hos kringkasterne eller på eksterne produksjoner for kringkasterne, sier han.

Og dit vil også NFF, ifølge Pedersen, som sier at NRK er en viktig aktør i Norge.

- Vi har tilbudt NRK helt like vilkår som resten av bransjen, enten det er private produksjonsselskaper, kommersiell kringkaster eller utenlandsk strømmetjeneste. Det triste er at hele bransjen utenom NRK har innrettet seg etter TV-dramaoverenskomsten og våre opphavsrettsavtaler og prinsipper, fortsetter Pedersen.