- Man er vant til at kvinner blir seksualisert og er nakne og sårbare

Fotograf Sølve Sundsbø ser på menn slik han ser på kvinner.

FØRSTE SEPARATUTSTILLING: Fotograf Sølve Sundsbø stiller ut på Shoot Gallery, et nyetablert fotogalleri nær Slottet i Oslo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
FØRSTE SEPARATUTSTILLING: Fotograf Sølve Sundsbø stiller ut på Shoot Gallery, et nyetablert fotogalleri nær Slottet i Oslo. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Jeg ba akkurat om kaffe og Paracet, sier Sølve Sundsbø (43) mens han hilser på familie og kjente.

Kvelden før var det høy sjampagneføring under åpning av utstillingen «Rosie og 21 menn» på det nye Shoot Gallery, nær Slottet, i Oslo. Det er første gang superfotografen som jobber for motehus som Chanel og Dior og har et nærmest hverdagslig forhold til å fotografere Kate Moss, har separatutstilling på hjemmebane. Temaet er menn.

Sexy menn - Det er selvsagt klin umulig, men jeg prøver å ha et åpent sinn. Jeg forsøker å unngå klisjeer. Dermed er jeg ikke så veldig opptatt av en «mann i dress»-tilnærming eller «mann med sixpack», sier fotografen.

Her er menn under vann, en motetegner som ser ut som Iggy Pop og sterke menn i feminine, underkastende posisjoner.

- Jeg tror folk legger merke til at det er en åpenhet her. Større sårbarhet. Jeg tar bilder av menn på samme måte som jeg tar bilder av kvinner. Jeg tenker ikke på at de er menn. Og selv om jeg ikke er homofil, kan jeg fortsatt se menn som seksuelle objekter.

- Er det mye seksualitet i bildene?

—Nei, bare i et par bilder, ikke i alle. Man er så vant til at kvinner alltid blir seksualisert og er nakne og sårbare. Men når man fotograferer menn på samme måte, blir mange veldig opptatt av det.

Jobber med Kate, ja Han slo gjennom med et spraylakkert The Face-forsidebilde.% Papegøyebildene og retusjerte bilder av vakre modeller er hans varemerke. Måten han fotograferte Alexander McQueens kreasjoner, for The Metropolitan Museum, ga han nye, ekstremt innbringende oppdrag. Han prøver% å sette av tid til større prosjekter.

- Å ta vanlig motebilder er ikke så spennende. Det er hverdag, jobben min. Forfengeligheten min gjør at jeg ville vise fram prosjekter som ikke er så opplagte, sier han — og klager litt.

-Jeg hadde VG her og de ville bare snakke om Kate Moss. Ja, jeg jobber med henne for faen. Jeg skjønner at folk er opptatt av kjendiser som henne. Jeg er ikke dum, sukker han.

Crazy motebransje Sundsbø beskriver motebransjen som en ekstremt lukket verden. De siste 15 åra blitt hundreganger fordoblet i omfang.

- Men fortsatt er så få mennesker som har kontroll over millioner av milliarder av dollar. Det er helt latterlig.

— Hvem er den mest interessante motedesigneren?

—Å jobbe med Alexander McQueens kreasjoner er spesielt, man ble helt slått i bakken over hans enestående kreativitet. Men så har man også hans totale motsetning Tom Ford. Hans verden er enkle kjoler, sexy damer, raske biler, nakne menn, 70-tallet og Studio 54. Det er% like spennende å jobbe med ham, på en helt annen måte. John Gallianos verden var også utrolig rik. Som fotograf kan man hoppe litt gjennom de ulike verdenene. Jeg er jo veldig glad i å prøve nye ting.

Sundbøs suksess Han mener han har lyktes fordi han er nysgjerrig og kan sitt fag, både teknisk og kunstnerisk. Han er alltid ærlig, åpen og inkluderende overfor dem han jobber med.

-Og så det at man har ideer, selvsagt, og har mot til å prøve dem. For det er mange som har ideer, men ikke mot. Det er jo ganske skummet å ta sjanser. Jeg ringer nesten til min kone nesten hver eneste dag jeg er i studio eller på opptak, for å få noen beroligende ord før jeg skal starte. For jeg er kjemperedd for at det ikke skal funke.

I en stor artikkel i D2 i Dagens Næringsliv kommer det fram at han bor sammen med kona Marianne og fire barn i et hus på 600 kvadratmeter i Islington i London.

- Ja, jeg holder jobben og privatlivet ganske separat, sier han idet to, ivrige og glade sønner kommer løpende inn.

Stor stab -Når jeg jobber i studio, kjører jeg barna til skolen først. Ellers har jeg fire personer som jobber på mitt kontor. Så er det to-tre som jobber hos agenturet i USA og fem retusjører. Det er mange mennesker. Jeg jobber mye.

-Hvor mye penger har du tjent?

- Bare spør, men jeg svarer ikke. Jeg snakker ikke om penger.