Det skrives jevnlig om mennesker som sviktes av det norske helsesystemet. Men det er først når man selv får føle det på kroppen at man skjønner hvor utmattende det er å kjempe mot et system hvor man selv må legge ned timevis med egeninnsats for å få svar.
Selv ble jeg satt opp til operasjon på Rikshospitalet etter funn av en godartet svulst på hjernen. Operasjonsdato kunne de derimot ikke gi meg, men «forhåpentligvis i løpet av neste halvår». Ettersom dette, ifølge kirurgen, ble bestemt av pasientkoordinator kontaktet jeg følgelig sistnevnte i håp om å komme nærmere en dato. Men nei, pasientkoordinator kunne ikke svare på hvor jeg sto i køen, det var det kirurgen som avgjorde. Altså samme person som henviste meg til pasientkoordinator.
En ny telefonrunde for å avklare mine pasientrettigheter endte også resultatløs. Alle henviste til hverandre, og det var ingen som visste noe sikkert. I et siste forsøk på å få svar på mine rettigheter ringte jeg Haukeland sykehus. Der opplyste de at de hadde mye ledig kapasitet, og operasjon kunne gjennomføres innen en måneds tid.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger