Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mandige Amanda

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

AMANDA-NOMINASJONER: «Kvinner er dårlige til å hevde seg.» Sitatet er ordrett fra Aksel Hennies munn. Det er hans kommentar til tidligere uttalelser om problemene forbundet med å finne kvinnelige kandidater til årets Amanda-pris i kategorien Beste kvinnelige skuespiller. Juryformann Hennie offentliggjorde i går lista over alle Amanda-nominasjonene.

MED LITT UVILJE kan man misforstå juryformannen dit hen at kvinnelige skuespillere burde ha skreket og trampet med føttene for å få norske filmskapere til å skrive inn større og flere kvinneroller i filmmanusene. Alternativt at flere kvinnelige regissører burde ha laget flere filmer, for kvinner skriver jo om kvinner, akkurat som menn skriver om menn. Uansett er uttalelsen en en skikkelig bekreftelse på trenden i norsk film, slik Knut Nærum beskrev den på konferansen «Kvalitet i spillefilm» i fjor høst: «En typisk norsk film handler om en ung mann som skal finne seg selv, som har sex med en moden kvinne og til slutt får høre noen visdomsord fra en svensk alkoholiker.»

LISTA OVER KANDIDATENE som er nominert til Beste norske kinofilm oser av testosteron allerede i titlene: «Den brysomme mannen », « Giganten », «Pitbull terje », «Slipp Jimmy fri». Den femte kandidaten, «Izzat», skiller seg ut, på den annen side er vel tittelens æresbegrep forbeholdt en mannskultur. Jeg sier ikke at noen er slemme, dumme eller partiske. Bare at årets Amanda-nominasjoner tilfeldigvis er en glitrende illustrasjon på tilstanden i norsk film slik den ble beskrevet i rapporten «Tallenes tale»: Kjønnsfordelingen i norsk filmproduksjon på regi-, manus- og produsentsiden er 80/20 i menns favør.

FOR ØVRIG skal Aksel Hennie ha honnør for å etterlyse flere klasser og fagfunksjoner i Amanda-utdelingene. Fotografer blir ikke nominert og belønnet. Amanda-komiteen er altfor fiksert på folk som jobber foran kamera. I år er også klassen for Beste dokumentarfilm utelatt, noe som virker påfallende i ei tid da dokumentarfilmen er mer i fokus enn noensinne.