- Mange «Fable II»-spillere vil bli irritert over endringene

Nå snakker Molyneux om «Fable III».

|||X10-arrangementet i San Fransisco har allerede gitt slippdato for «Alan Wake» (21. mai), «Dead Rising 2» (3. september) og «Halo Reach»-betaen (3. mai), og nå har vi også fått vite når «Fable III» kommer i butikkene.

Ikke overraskende skjer dette i julehandelssesongen. Utvikler Peter Molyneux hadde en stor presentasjon av «Fable III» på X10, og her fikk vi flere interessante (og til dels kontroversielle) nyheter om spillet.

I motsetning til andre rollespill har det nemlig ingen erfaringspoeng, og ingen helsemåler.

I stedet viser det hvor skadet du er ved hjelp av fargeeffekter på skjermen, og hvor mektig du er kan du se ved å telle antall tilhengere du har fått i spilluniverset (jo mektigere du er, jo flere «fans» får du).

Peter Molyneux mener folk ikke forstod erfaringssystemet i «Fable II», og at hele konseptet med erfaringspoeng er utgått på dato. Spillet handler om å leve i en fantasiverden, og derfor synes Molyneux og teamet det ble feil å fokusere på kamp som kilde til erfaringspoeng.

Molyneux tror mange erfarne «Fable II»-spillere kommer til å bli irritert over endringene, men at de er til det beste for spillet og at det dermed ikke er noen grunn til å ikke gjennomføre dem.