KOPIERER IKKE:  Våre forbilder er andre allmennkringkastere, skriver artikkelforfatteren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KOPIERER IKKE: Våre forbilder er andre allmennkringkastere, skriver artikkelforfatteren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Mangfold, ikke enfold

Lisensfinansiering betyr ikke at NRK skal lage radio bare for folk som de kommersielle ikke er interesserte i. Når alle betaler lisens betyr det at alle skal få!

I Dagbladet 21. mai beskyldes NRK Radio for kommersialisering. Avsenderne, journalister i P4, har misforstått noe viktig: Lisensfinansiering betyr ikke at NRK skal lage radio bare for folk som de kommersielle ikke er interesserte i. Når alle betaler lisens betyr det at alle skal få!

Vårt oppdrag og folks behov er hensynene vi tar, ikke hva konkurrentene våre ønsker seg. Verken nyheter, kultur eller samfunnsstoff er områder der vi sammenlikner oss selv med P4 og Radio Norge. Våre forbilder er andre allmennkringkastere.

Flere av påstandene til innsenderne Erik Molland og Elise Hazel Asbjørnsen faller gjennom. At NRK «ikke lenger liker eldre lyttere» er ikke noe som tilbud eller oppslutning vitner om. 78 prosent av lyttingen til folk over 50 er til NRK!

«Nyheter og annet redaksjonelt innhold flyttes til mindre gunstige sendetidspunkt,» skriver de, for så å klage over at NRK P1 dermed konkurrerer med deres egne nyhetsmagasiner. Synes de selv at også de sendes til mindre gunstig tid?!

NRK P1 vil sende innhold som krever konsentrert lytting til tider der folk har tid til å høre på. Likeså: innholdet i distriktssendingene sendes når folk har størst nytte av å få det med seg. Sist vi endret sendeskjema prioriterte vi de lokale sendingene. Er det kommersialisering?

Og hvis f.eks. NRK P1s distriktssendinger, NRK P2s Ekko og Kulturhuset og P3s Verdens Rikeste Land ikke er «redaksjonelt innhold» i deres ører, hva er det da? Og hva kaller de selv det P4 sender før og etter nyhetene?

Og at «NRK kopierer oppskriftene til de kommersielle» med musikkformatering, grenser til historieforfalskning. Jeg var selv NRK P1s første musikkprodusent allerede i 1994. Der konkurrentene våre har ca. 1000 sanger hver som sitt totale tilbud, har NRK P1 alene et mange ganger bredere repertoar. Sjangerbredden i NRK P2 og DAB-kanalene kunne rive Mollands og Asbjørnsens verdensbilde ned alene.

Jeg tror de ville hatt glede av å faktisk lytte til NRK. De vil finne det de savner der.