ÅPNET DØRER: Forrige måneds rekordstore næringslivsdelegasjon til Kina, med Erna Solberg i spissen, har åpnet dører for norsk næringsliv. Her signerer statsministeren gjesteboka på Den kinesiske mur. Foto: NIna Hansen / Dagbladet
ÅPNET DØRER: Forrige måneds rekordstore næringslivsdelegasjon til Kina, med Erna Solberg i spissen, har åpnet dører for norsk næringsliv. Her signerer statsministeren gjesteboka på Den kinesiske mur. Foto: NIna Hansen / DagbladetVis mer

Mangfold kan bli et av norsk næringslivs sterkeste konkurransefortrinn

For å bygge selskaper i verdensklasse må norske bedrifter forstå kulturen og kundegruppen i nye internasjonale markeder.

Meninger

Norsk næringsliv har gjennomført en rekordstor næringslivsdelegasjon til Kina, og dørene har igjen åpnet seg til verdens største middelklasse og et asiatisk marked med en befolkning på over fire milliarder. I Beijing og Shanghai signerte norske bedrifter 19 avtaler om næringssamarbeid.

Javad Mushtaq
Javad Mushtaq Vis mer

Dørene til Asia og andre internasjonale markeder åpnes, og setter krav til et oppdatert norsk industri- og næringsliv. Men har selskapene kompetansen som kreves for å forstå det markedet de ønsker å operere i? Og kanskje enda viktigere – forstår vi hvorfor det lønner seg?

Anita Krohn Traaseth
Anita Krohn Traaseth Vis mer

Forskning viser en sammenheng mellom bedrifter som scorer høyt på mangfold og økt lønnsomhet. De bedriftene som er best på mangfold i form av etnisitet kan øke inntjeningen med opptil 35 prosent. For mangfold i form av kjønn er tallet 15 prosent, ifølge McKinseys rapport fra 2015.

På tross av de positive resultatene viser norske bedrifter til lave tall når det gjelder mangfold. Bare 15 prosent av de ansatte har en ikke-etnisk norsk bakgrunn og bare 31 prosent er kvinner, ifølge Accenture sin undersøkelse blant 70 selskaper i fjor. NHOs kompetansebarometer viser at norske ledere rangerer kulturell forståelse nederst på listen over viktig personlig kompetanse.

Innovasjon Norge og MAK, Norges største nettverk av mangfoldige ledertalenter, oppfordrer gründere til å tenke internasjonalt fra dag én. Vi mener at Norges framtid er avhengig av vekstdyktige selskaper som svarer på globale utfordringer. Den utviklingen krever at norske bedrifter ansetter de med ulik bakgrunn, som bidrar med ulike perspektiv. Her jobber også vi i Innovasjon Norge for å bli enda bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lion Healthcare er en av bedriftene som signerte en samarbeidsavtale i Kina. Ifølge gründer Zhongying Kristoffersen er det flere norske ledere som ikke tør å satse på mangfold selv om de vet at det kan øke inntjening og innovasjon. De velger å ansette noen som likner på seg selv framfor å bruke tid på å forstå og bygge opp tillit til noen som er annerledes. For Kristoffersen har derimot forståelsen av både norsk og kinesisk kultur vært avgjørende for bedriftens utvikling.

Andre norske selskap som bruker mangfold som et strategisk grep er Kahoot, TikkTalk og Outt. Disse kan du møte når Innovasjon Norge og MAK arrangerer Innoversity Conference i Oslo i dag. Formålet med konferansen er gi bedrifter konkrete verktøy til hvordan de kan bruke mangfold for å oppnå bedre økonomiske resultater.

De 19 avtalene som ble signert i Kina før påske er en utfordring til norsk næringsliv om å ta mangfold på alvor. Det er ikke nok å telle ansettelsene av kvinnelige eller flerkulturelle kandidater. Bedriftene må spørre seg selv om demografien i eget selskap gjenspeiler demografien i det markedet de henvender seg til. Én del av denne oppgaven er å utvide mangfoldet i bedriften, og det andre er å lede mangfoldet slik at man utnytter den kompetansen som finnes i en mangfoldig arbeidsstyrke.

Førstnevnte problemstilling er kanskje lettere enn noen gang. Globaliseringen gjør at hele verden er vårt marked, og at kompetanse fra hele verden kan komme til Norge. Deres erfaringer kan i større grad bidra til at norske selskaper lykkes i utlandet. Ikke minst kan det bidra til at innvandrere som kommer til Norge lykkes bedre her hjemme.

Endring kan og skal være ukomfortabelt. Med mennesker som ser ting fra en annen vinkel kan det være enda vanskeligere. Det er heller ingen automatikk i at mangfold blir et konkurransefortrinn. Det krever god ledelse, et reelt ønske om endring, og må kombineres med erfaring fra næringslivet og markedet man skal operere i.

Men trygghet har også en pris Norge ikke lenger kan betale. Det kinesiske markedet vil ha produkter og løsninger nå, og de kjøper dem fra dem som kan levere varene først, og vet hva de vil ha.

Skal norske bedrifter bli selskaper i verdensklasse må vi i større grad representere den verdenen vi ønsker å være en del av.