Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mann, mannere, mannest

LITTERATUR: I innlegget «En typisk kvinnelig forfatter» (fredag 9.11), hevder Vidar Kvalshaug at jeg gjør Merethe Lindstrøm en bjørnetjeneste ved å omtale henne som en typisk kvinnelig forfatter. Dette i sammenheng med min rosende anmeldelse av novellesamlingen «Gjestene» (mandag 5.11).

For en kritiker er det snakk om å finne begreper som er effektive og gir mening. Jeg synes for eksempel det gir mening å kalle Hanne Ørstavik en utpreget kvinnelig forfatter. Og Dag Solstad en utpreget mannlig. Eller ser Kvalshaug for seg Dag Solstad ligge i fosterstilling og kjenne på følelsene?

Eksemplet er hentet fordi det også viser hvor mye vanskeligere det er å være en inderlig Ørstavik, enn en sjarmerende og lettere forvirret Solstad. Ørstavik går langt i sitt inderlighetsprosjekt. Noe som gjør fallet stort og synlig om hun ikke lykkes. Mens Solstad med letthet kan overdrive sine kokette ironiseringer, uten at det går nevneverdig utover boka. Det betyr ikke at Ørstavik er en dårlig forfatter. Men det betyr at hun ikke gjør det lett for seg. I likhet med en alvorstung Merethe Lindstrøm.

Selvsagt kan menn skrive storslått om svik og savn og følelser. Selvsagt har vi strålende kvinnelige ironikere som Olaug Nilsen, Vigdis Hjorth, Helene Uri. Og selvsagt vet også jeg at begrepet kvinnelig forfatter er et minefelt. Det er jo nettopp derfor jeg bruker det. For å vise at en så forslitt betegnelse kan gi positiv mening. Muligens er det like betent som – ja skal jeg våge å si det – Harrylitteratur. Men forfattere av alle mennesker burde ikke være redd visse ord. Eller se seg blinde på egne fordommer mot kontroversielle betegnelser. Fordommer de så leser inn i andre.

I en rosende anmeldelse av «Hoggerne» karakteriserte jeg Roy Jacobsen som en utpreget maskulin forfatter. Maskulin uten at han barsket seg på Hemingwaysk vis. For også menn kan bli parodiske, om de blir for mye menn. Kvalshaug sa ikke et pip da. Muligens fordi begrepet maskulin forfatter er en hedersbetegnelse for ham: Jo mannere, jo bedre.

Mens altså begrepet kvinnelig forfatter får ridder Kvalshaug til å gripe til sverdet. For å forsvare kvinnelige kolleger mot en fordomsfull anmelder. En kamp som vel først og fremst er Kvalshaugs forsvar for egne fordommer og manglende språklige smidighet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling