DØDE: H.R. Giger, mannen bak «Alien»-monsteret, er død. Her er han under en utstilling av sine verker i 1995. Foto: EPA/MARTIN RUETSCHI
DØDE: H.R. Giger, mannen bak «Alien»-monsteret, er død. Her er han under en utstilling av sine verker i 1995. Foto: EPA/MARTIN RUETSCHIVis mer

Mannen bak «Alien»-monsteret er død

Skadd etter fall.

(Filtermagasin.no): Ifølge nettstedet Swissinfo ble den kjente sveitsiske kunstneren H.R. Giger i dag meldt død av skader han pådro seg etter et fall.

Giger, som ble 74 år gammel, var fremfor noe annet kjent som mannen bak tidenes kanskje mest marerittaktige filmmonster, xenomorphen fra «Alien»-filmene.

Han sto også bak designet til blant annet Space Jockey-romvesenet, sist sett i «Prometheus».

Scott: - Aldri vært så sikker
Ridley Scott, som regisserte den første «Alien»-filmen fra 1979, ble introdusert for Gigers kunst via filmens manusforfatter Dan O'Bannon.

- Jeg ble vist boka «Necronomicon», og jeg falt nesten av pulten, sa «det er det» og «hvorfor lete videre?», forteller han i et gammelt intervju.

Scott hadde vært på leting etter noen som kunne skape monsteret hans, og falt pladask for Gigers konsepter.

- Jeg har aldri vært så sikker på noe i hele mitt liv.

Deler av en Rolls Royce
Giger bygde selv deler av monsteret.

- Det var rør fra en gammel Rolls Royce, skjeletter av slanger, det var en miks av alt mulig, fortalte han på ekstramaterialet til «Alien»-DVDen.

KLASSISK FILMMONSTER: H.R. Gigers xenomorph har dukket opp i alle «Alien»-filmene i en eller annen form.
KLASSISK FILMMONSTER: H.R. Gigers xenomorph har dukket opp i alle «Alien»-filmene i en eller annen form. Vis mer

Romvesenet ble forøvrig spilt av 218 cm høye Bolaji Badejo som beveget seg rundt i en lateksdrakt spesialsydd for ham.

H.R. Gigers filmbidrag begrenser seg ikke til «Alien».

Han var mannen bak de uhyggelige skapningene i filmene «Poltergeist 2» og «Species», og han var også dypt involvert i Alejandro Jodorowskys avbrutte «Dune»-filmatisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av Gigers fremste kjennetegn var måten han smeltet sammen hybrider av maskiner og organiske elementer.

Foruten filmarbeidet jobbet han også med skulpturer, maling og møbler. I Sveits finnes det også to barer designet av Giger.