Mannen bak Mena-suksessen

Han hadde aldri produsert ei plate før han fikk Maria Mena på besøk i studio. Nå kan Arvid Solvang bli rik på hennes USA-suksess.

-  Det vil bli en del penger, men det trenger vi ikke å snakke om. Jeg håper jeg får kjøpt meg en egen leilighet, det er på tide når man fyller 35 år, sier Arvid Solvang (34).

Han er et relativt ubeskrevet produsentblad i Norge, men nå kan han ukentlig se sitt eget navn i godt selskap på Billboard-lista: som medforfatter og produsent av Marias USA-hit «You're the Only One». Det var også han som hjalp til med å forløse Marias norske hitdebut «My Lullaby», og som har stått for produksjonen av begge hennes album.

-  Hele førsteplata ble spilt inn i dette lille rommet. Vi var ikke engang ferdig med å bygge, så det drysset Glava fra taket da trommisen spilte, forklarer Solvang, og peker på et rom som maksimalt kan være to ganger tre meter i det relativt beskjedne studioet på Frogner i Oslo.

I band med faren

Solvang ble introdusert for Maria i 2001, gjennom hennes far Charles Mena. De spilte noen konserter sammen under navnet Little Earl Wilson & The Soul Train.

-  Det er det verste du kan få høre fra en bandkompis: «Hei, jeg har en datter på 14 år ...» Jeg var han gitaristen med opptaksutstyret som skulle hjelpe henne, men også den som sannsynligvis skulle knuse drømmen hennes. Det er jo sjelden 14-åringer kommer opp med en hit som «My Lullaby» i første møte, forklarer Solvang.

-  Vi holdt på en halvtime. Verken hun eller låten var noe bra, så jeg spurte om hun ikke hadde flere låter. Da kom hun med «Lullaby».

-  Hvordan skriver dere låter sammen?

-  Min oppgave er å spille noe som inspirerer henne, få ut låtene hun har i seg. Hun har ei bok full av tekster, historiene hennes ligger klare til å strømme ut, men sammen finner vi melodien og rytmen.

-  Hvordan ble USA-hiten «You're the Only One» til?

-  Det begynte med at Maria hadde lyst til å synge fort . Med den tøffe tida hun har hatt, ble det veldig mye midtempo og rolige låter, så hun ba meg om å spille noe med skikkelig tempo. Jeg startet å spille gitarriffet, og den ledevokalen hun la på etterpå, endte vi opp med å bruke, forklarer han.

-  Hvordan opplevde du som produsent Marias utvikling fra den første til den andre plata?

-  Før hadde hun en luftig, svak stemme. Men etter at hun hadde sunget live, ble den helt annerledes, med en helt annen punch. Derfor var det et mål å trøkke mer på denne gangen, forklarer han.

Eget selskap

Mens Maria Mena tilbringer sommeren med turnévirksomhet i USA, stabler Solvang på beina sitt eget plateselskap, Viagram Music. Vamp-vokalist og barndomskompis Vidar Johnsen er førstemann ut, med den ferske solodebutsingelen «Then You Came Along».

-  Jeg har «feil bakgrunn» i forhold til popmusikk. Jeg har spilt i «Da Capo!»-bandet, sittet i orkestergrava på Oslo Nye Teater, studert jazzgitar på Musikkhøgskolen og spilt i Vestlandsfanden.

-  Og etter Mena-suksessen strømmer oppdragene på?

-  I overraskende liten grad. På en måte er det dumt, men samtidig er det tegn på at jeg har gjort jobben min på en god måte, og at artisten er kommet godt ut av det. Det er Maria som er dritbra. Det er hun som blir lagt merke til, ikke produksjonen min.

Solvang vet ennå ikke om han og Maria Mena også skal jobbe sammen ved neste korsvei.

-  Jeg håper å få gjøre ei plate til med henne. Men nå vil det sikkert være mange sultne gribber der ute som også kunne tenke seg jobben.

Maria selv har dette å si om den saken:

-  Jeg tror jeg skal fortsette slik jeg har gjort hittil. Det er viktig med en produsent jeg er komfortabel med, og det er mange som har brent seg på å bytte produsent når man opplever suksess utenlands.