- Mannen i gata må spille mer

... det gjelder kvinnene også.

  • Alt om spill!
  • Diskuter spill

    (Dagbladet.no): - Det er svært viktig for utviklere av dataspill å tiltrekke seg personer som bare sjeldent spiller spill, var budskapet Sean Dromgoole i forskningsfirmaet GameVision Europe kom med på spillmessen European Games Network (EGN) i London nylig.

    - De millioner av mennesker i Europa som bare spiller spill et par timer i uka er i all hovedsak ignorert av spillindustrien, slo Dromgoole fast ifølge BBC.

    Få tilfeldige spillere


    Spillindustrien har sakte innsett at den må utvide sitt reportoar for å kunne konkurrere mot film- og musikkindustrien. I Storbritannia både kjøper og spiller man stadig mere spill, og det anslås at det omsettes for rundt 250 millioner kroner i spill hver uke. Likevel regnes kjøperne for å være dedikerte, såkalte hardcore spillere - England regnes for å ha færrest «tilfeldige» spillere i Europa.

    Ifølge GameVision er det i underkant av 24 millioner personer i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania som spiller dataspill. Men bare en tredel av disse anslås å være tilfeldige spillere som spiller mindre enn 11 timer i uka.

    Et stort flertall av disse spiller faktisk mindre enn fire timer i uka.

    Må oppmuntres


    Sean Dromgoole mener at det er viktig for bransjen å finne ut hvordan man kan oppmuntre disse menneskene til å kjøpe og spille flere spill.

    - Det er tilfeldige spillere i bøtter og spann der ute, og det er absolutt verdt å jage etter disse. Der har dere vår nye frontlinje, fortalte Dromgoole til de frammøtte på EGN.

    I dag utgjør disse spillerne rundt 11 prosent av de 210 milliarder kroner som årlig brukes på spill i verden - og det adskillig mer penger å hente hos dem.

    - Vi i spillbransjen konkurrerer med alle de andre store formene for underholdning. Vi trenger å gjøre det enklere for dem å komme til oss, sa Dromgoole.

    Foretrekker kjente navn


    Forskningen til GameVision viser at det er store forskjeller mellom den type spill som tilfeldige spillere liker, i forhold til dedikerte spilelre.

    De mest populære spillene er «Tetris» og store, gjenkjennelige titler som «Fifa» og «Harry Potter».

    - Tilfeldige spillere kjøper gjerne spill med merkenavn som kommer fra utenfor spillbransjen, ettersom de vet lite om denne. Eksempler er spill basert på en film eller bok, fortalte Dromgoole.

    Gjelder også kvinner


    En rapport som nylig ble utgitt fra forskningsfirmaet Screen Digest anslår at tilfeldige spillere var verdt 3,5 milliarder kroner i Storbritannia i 2003. Mange av disse anslås å være kvinner som jages vekk av spillenes ekskluderende preg.

    - Vi må sørge for å gjøre spillopplevelsen behaglig for dem. Vi trenger en måte å fortelle dem at dette er gøy, avsluttet Dromgoole.

    Tradisjonelt sett har spill vært myntet på gutter og menn, men nå viser det seg imidlertid at dette er i ferd med å endre seg.

    - Teknologien har kommet til det stadiet at produktet er blitt mer interessant for kvinner. Flere kvinner spiller nå spill enn de noen sinne har gjort tidligere, slår forsker Aleks Krotoski fast i en ny rapport fra handelsorganisasjonen Entertainment and Leisure Software Publishers Association (Elspa) i Storbritannia.

    Kvinner i Storbritannia står for litt over en kvartdel av det totale antallet spillet som blir solgt der, sammenlignet med 39 prosent i USA og 69 prosent i Sør-Korea. Den typiske kvinnelige spiller i Storbritannia er mellom 30 og 35 år, spiller rundt sju timer i uka, og bruker rundt 2000 kroner i året på spill, skriver BBC.

    - Må endre fokus


    Dromgoole får støtte fra Krotoski i at det er viktig for spillindustrien å endre fokus.

    - Det handler om et paradigmeskifte, fra der spillindustrien enten mener du må være hardcore ellers er du ingenting - til der hvor de behandler deg med respekt og lar det ha det gøy, skriver Krotoski, som selv er en ivrig spiller, i sin rapport.

    - Spillindustrien er interessert i å ekspandere. Men markedet for 15- til 24-årige mannlige spillere er nå så mettet at spillbransjen er interessert i å utforske andre deler av befolkningen for å nå det virkelige massemarkedet, fortesetter Krotoski.

    Tar man en rask kikk i spillbutikkene, kan man få inntrykk av at spillene bare er interessante for unge menn. Men mange av titlene kan faktisk også appellere til kvinner.

    - Et spill som «Prince of Persia: The Sands of Time» appellerer både til menn og kvinner grunnet dybden i historien, samt personlighetsbeskrivelsene. Kvinner liker ikke å dø i spill, og derfor er det fint at man kan «spole tilbake» tiden i spillet for å gjenopplive figuren, sier Krotoski.

    - Må kunne mestre spillet


    Det eneste som da gjenstår, er å følge opp på nettopp disse elementene som tilfeldige spiller og kvinner setter pris på i spill, og gjøre alt mer tilgjengelig for dem. Det er nemlig ikke alle som har tid til lange dyster med spill av gangen - de må være lette å plukke opp og mestre raskt, og ikke være for kompliserte.

    - Vi vil vite at vi mestrer det, at det hele ikke bare er bortkastet tid, forteller Krotoski.

    Hun nevner også nye måter å spille spill på, som med «EyeToy Play», som ting som tiltrekker seg nye spillere.

    Det er likevel neppe noen grunn for hardcore-spillere å bli bekymret av alt dette - det vil garantert bli laget spill for de mest beinharde spillerne også i framtida.


    <> Dette spiller kvinner:
    • Rollespill: «Final Fantasy»
    • Historiebaserte eventyr: «Legend of Zelda»
    • Kjørespill som kan lett plukkes opp: «Colin MacRae Rally»
    • Puslespill-eventyr: «Prince of Persia: The Sands of Time»
    • Arkade-puslespill: «Tetris»
    • <>Livssimulatorer: «The Sims»<>Kilde: Elspas rapport om kvinner og spill

  • Alt om spill!
  • Diskuter spill
<B>DEN VANLIGE SPILLER:</B> Skal spillbransjen vokse seg stor på lik linje som med film- og musikkbransjen, må det gjøres grep for å lokke de som ikke er så opptatt av spill til å endre sin oppfatning.
<B>POPULÆRT:</B> «Prince of Persia: The Sands of Time» inneholder elementer som kan tiltale alle typer spillere - også jenter.