4 MILL: Forfatter Anne B. Ragde. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
4 MILL: Forfatter Anne B. Ragde. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

- Mannfolk er flinkere til å sno seg

Enorme lønnsforskjeller mellom menn og kvinner i kulturbransjen.

(Dagbladet): Til tross for at Liv Ullmann er en verdensstjerne og har vært i bransjen flere tiår lenger enn Aksel Hennie, er det fortsatt Hennie som tjener mest av de to. I fjor henta han inn 1,9 millioner kroner, ifølge de nye skattelistene.

Dagbladet har sett nærmere på inntektstoppene innen feltene film, TV, musikk og litteratur.

23 MILL: Jo Nesbø er forfatteren som tjener mest i Norge, 23 millioner i fjor. Foto: Lars EIvind Bones / Dagbladet
23 MILL: Jo Nesbø er forfatteren som tjener mest i Norge, 23 millioner i fjor. Foto: Lars EIvind Bones / Dagbladet Vis mer

Listene viser at menn generelt tjener langt mer enn sine kvinnelige kolleger. På noen felt er forskjellene svært store.

- Ingen overraskelser her, dette viser alle lønnsundersøkelser i kulturlivet. Interessant er det at forskjellene generelt er større i kulturlivet enn i arbeidslivet forøvrig, sier Anne-Britt Gran, professor og faglig leder for Kultur og ledelse på Handelshøyskolen BI.

Generelt tjener kvinner bare 60 prosent av det menn tjener, mens timelønna deres er 85 prosent lavere enn menns. Dette gjenspeiler seg også i kulturlivet.

- Forhandler bedre Gran forklarer lønnsgapet med at «kvinnene har kommet inn på menns arenaer», og mener at det tar tid å ta igjen forspranget.

- Dessuten er menn bedre til å forhandle lønn, noe som neppe er genetisk betinget.

De fem mennene som tjener best i tv-bransjen, med Fredrik Skavlan og Ylvis-brødrene på topp, fikk til sammen inn i overkant av 24 millioner kroner i fjor. De fem kvinnene som tjente mest i TV-bransjen i fjor fikk til sammen like over 6 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mer verdibevisste Anne B. Ragde er den kvinnelige forfatteren som i fjor tjente mest i Norge, med en inntekt på like over fire millioner kroner.
Dermed slår hun de fleste mannlige forfatterne, men er likevel langt unna Jo Nesbø, som i fjor innkasserte nesten 24 millioner kroner.

- Mannfolk er vel flinkere til å sno seg, sier Ragde om de generelle lønnsforskjellene innenfor kulturlivet, og utdyper:

- De er flinkere til å være sin verdi bevisst, mens kvinner ofte er takknemlig så lenge noen er interessert i det de lager, sier hun.

Ragde ser likevel ikke på lønnsgapet som et problem.

- En mannlig forfatter får akkurat like mye royalty som en kvinnelig, sier Ragde.

Gran peker på at lønnsgapet mellom kjønnene har vært stort så lenge hun har fulgt utviklingen.

- Jeg vil tro og håper at dette jevner seg ut, men det tar tid, som all annen likestilling.

- En annen kultur Renée Rasmussen, forbundsleder i Musikernes fellesorganisasjon, medgir at det er stor inntektsforskjell mellom de best betalte kvinnelige og mannlige musikerne, men hun mener det er lys i tunnelen.

-De som tjener best på herresiden er stort sett artister som har holdt på i mange år, har en stor katalog, og har skrevet og eier musikken selv. Men kvinnene på lista er, med unntak av Kyrkjebø, unge artister og låtskrivere, sier Rasmussen.

Nettopp derfor tror hun forskjellene på sikt vil utjevnes.

-Det er mye penger å hente i det å skrive sine egne låter, og det er det en helt annen kultur for på kvinnesiden nå, enn for 20 år siden. Jeg tror vi vil se en bedre balanse om fem til ti år, sier hun.