Mao i Vika

Mao Zedong er ikke akkurat noe varemerke man forbinder med norske kjøpesentra, men for tida kan hovedstadens kjøpelystne møte den kinesiske lederens kontrafei nederst i konsumentjungelen på Vikatorvet. Der framtrer en fordums fellesgarasje i midlertidig galleridrakt, og med Beijing-kunstneren Feng Zhengjies Mao-malerier på de nyinstallerte lettveggene.

  • Det ligger en lang kunstnerisk marsj bak Zhengjies bilder av den henfarne formannens fjes, som i likhet med andre kinesiske samtidskunstneres arbeider slår best an på bortebane. Likevel er det en forbindelse mellom de glattslikkete Mao-portrettene fra kulturrevolusjonens tid og det parfymerte fashionpreget i Zhengjies karikerte popkunstutgaver. Forfengeligheten har fått nye, vestlige fortegn i kommersialismens Kina, enn den gang da persondyrkingen sto på for fullt gjennom alt fra monumentalmalerier med akademisk finish til glaserte porselensfigurer av Mao i masseopplag.
  • Det er faktisk et preg av porselen (china på engelsk) bak en malerisk dreven makeup på Feng Zhengjies bilder, hvor formannen med vestlig knyttet sløyfe synes å skjele til det som skjer rundt ham. Den kvinnekjære kommunistlederen henger her omgitt av portretter med kinesiske utgaver av både Spice Girls og Carmen, som går sine forbilder en høy gang når det gjelder frisyrefarger og kamuflerende sminke. Mens silikon fikser på feminine former, kan kirurgens kniv gjøre sitt med skjeve øyne.
  • Utstillingen av Zhengjies bilder har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom den bergenske kunststiftelsen 3,14 og det kulturelle nettverket Du store verden. Sistnevnte er også initiator og medspiller for den store asiatiske utstillingen «Text & Subtext» i Stenersenmuseet, og begge satsingene inngår i programmet «Dialog Asia» som varer året ut. Du store verden støttes av blant annet Norsk kulturråd, UD og - som i Vikatorvet - gjennom næringslivssponsing.
  • Nettverket ser seg ikke som konkurrent, men som supplement til andre norske kulturinstitusjoner, og har skjønt at kompetanse og kvalitet er viktig når det gjelder global kulturformidling. Derfor knytter Du store verden seg opp til andre som besitter innsikt. For eksempel til Statens kunstakademi, som har kinesiske Juan Hu blant sine studenter. Hun er invitert som medutstiller til malerprofessor Zhengjie, med en lavmælt installasjon som forener østlige og vestlige impulser. Og åpner enda mer for kunstens grenseløse rom.