EGEN TV-SERIE: Idolene Marcus & Martinus får sin egen TV-serie på TVNorge til våren.  FOTO: TVNorge
EGEN TV-SERIE: Idolene Marcus & Martinus får sin egen TV-serie på TVNorge til våren.  FOTO: TVNorgeVis mer

TVNorges vårlansering

Marcus og Martinus med eget tv-program

Marcus & Martinus fortsetter samarbeidet med TVNorge. 

(Dagbladet): TVNorge og Discovery Networks lanserte i dag vårens program i Nydalen.

Marcus & Martinus-fansen får gode nyheter. Tidligere i høst fikk ungpikeidolene sin egen nettserie på åtte episoder, hvor fansen fikk en mulighet til å komme tettere på idolene.

I dag ble det kjent at de nå får sitt eget lineære tv-program på kanalen.

For tv-seerne blir det mye av det samme som før, med programmer som «Helt perfekt» og «Fire stjerners middag», men kanalen kunne også presentere noen nyheter, blant dem krim-reality-konseptet «Dødens tjern», hvor grensene mellom krimdrama og reality-tv hviskes ut. En annen av nysatsingene er «Lost in time», som er en kombinasjon av TV og 'gaming'. Konseptet ble kjent tidligere denne uka, men imponerte ikke spillekspert.

Den siste programnyheten for våren er «Ja, vi elsker camping», hvor tv-teamet besøker en campingplass sør i Vestfold for å være tett på driver av campingplassen, Oddane Sand og hans gjester.

Ufrivillig humor

TVNorge fortsetter med en av kanalens største humorsuksesser «Neste sommer».

Noen av skuespillerne man fortsatt får se i serien er Trond Fausa Aurvåg, Janne Formoe, Eivind Sander og Pia Tjelta.

De er klare for å harselere mer med det norske hyttelivet.

– Det oppstår mye ufrivillig humor når store familier endelig skal dra til sommerhytta for å slappe av. Når man hardnakket insisterer på å kose seg sammen, kan man fort ende opp med at det motsatte skjer. Jeg tror mange kjenner seg igjen i situasjonene som oppstår i Neste sommer, sier Trond Fausa Aurvåg i en pressemelding fra kanalen.

Sikre kort

TVNorge går først og fremst for sikre kort i årets vårlansering. Foruten «Neste sommer», «Helt perfekt» og «Fire stjerners middag» fortsetter også disse programmene til våren: «Brille», «Klovn til kaffen», «Jegertvillingene», «Aamodt og Kjus på bortebane» og kjendisversjonen av «71 grader nord».

- Vi avslutter høsten som vekstvinner, og samtidig opplever vi at TV-markedet som vi kjenner det, er under press. Vår strategi er at angrep er det beste forsvar, og vi investerer derfor tungt i humor, sport og underholdning også til våren, uttaler Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.

Dagbladets anmelder Marie L. Kleve er ikke helt enig med Landsverk.

- At angrep er det beste forsvar, er ikke det første du tenker på når du ser denne vårmenyen. Her var det mange gamle greier om igjen. Har kjendisversjonen av «71 grader nord» virkelig kommet til åttende sesong? Og «4-stjernes middag» til sesong ni?

- Tøft å satse

Kleve mener likevel at TVNorge skal ha ros for å satse på egne programmer og mener det er en smartere satsing enn å satse på innkjøpte dramaserier som seerne heller ser på HBO og Netflix.

- Jeg er veldig spent på «Lost in Time» og «Dødens tjern». Begge høres ut som nokså ville programkonsepter, som kan bli kjempekule eller floppe totalt. Det er tøft av TV Norge å satse så hardt på noe så nytt. Jeg holder foreløpig en knapp på «Dødens tjern», som virker som en sjeldent spennende realityserie å være deltaker i. Spørsmålet er om det blir like spennende å se på, sier hun.

Kleve tror også Marcus og Martinus kommer nok til å dra mange etterlengtede unge seere til kanalen.

I åra framover varsler også TVNorge at kanalen vil satse hardere på sport.

- Discovery satser knallhardt på sport, humor og underholdning og ikke bare til våren. Vi skal sende OL i 10 år, vi skal sende eliteserien i fotball og presenterer Eurosport Norge, sier Harald Strømme, administrerende direktør i Discovery til Dagbladet.