TORONTO (Dagbladet): I sommer gikk avisdebatten høyt om nordmenn som av forskjellige grunner ikke reproduserer seg. Nå regidebuterer Camilla Strøm Henriksen (50) med en film om et par som med fordel kunne sluttet seg til dem.

– Hvis du velger å få barn, er du nødt til å ta ansvar, sier hun til Dagbladet foran helgens verdenspremiere under Toronto-festivalen.

– Det innebærer å legge dine egne behov – ditt eget drama, dine egne demoner – til side. Du må ta det oppgjøret med deg selv. Hvis du ikke makter det, bør du kanskje ikke påta deg foreldrerollen, anbefaler Henriksen videre.

Personlig historie

«Føniks» skildrer en ustabil kunstnermor, spilt av Maria Bonnevie, som svikter totalt overfor fjortisdatteren og småpjokken sin. Når også musikerfar (Sverrir Gudnason) glimrer med sitt fravær, blir den unge søskenduoen tilnærmet alene på Oslos vestkant.

Henriksen legger ikke skjul på at stoffet, som hun har jobbet med siden 2006, er inspirert av egne oppveksterfaringer.

DEBUTERER: Regissør Camilla Strøm Henriksen (50) har vist sin første film på filmfestivalen i Toronto.

– Denne historien startet for tolv år siden. Da kom det til meg et bilde av to unger som hadde forvillet seg i skogen. Dette bildet hadde et trøkk i seg som ikke forlot meg, forklarer hun.

– Med det som utgangspunkt begynte jeg å skrive scenene – noen nær ting jeg hadde opplevd selv, andre ren fantasi. Grunnfortellingen om disse to som må greie seg selv emosjonelt, ligger tett på mitt eget liv og min egen barndom. Men alt som skjer, er fiksjon, så det er ikke noen selvbiografi, presiserer hun mellom kanadiske skyskrapere.

«Potter»-kobling

Etter å ha entret bransjen som skuespiller, utdannet Henriksen seg til manusforfatter og instruktør i London på 2000-tallet. Der traff hun den seinere «Harry Potter»-dynamoen David Yates, som har trukket i «Føniks»-trådene som medansvarlig produsent.

– Vi møttes på Bafta-utdelingen i 2004, da han var nominert til en masse priser med serien «State of Play», forteller hun.

– «Du virker som en smarting,» sa jeg til ham. «Hva om du kommer og tar en titt på eksamensfilmen min mens jeg ennå sitter i klippen?» Det gjorde han, og siden beholdt vi kontakten. Jeg har lært fryktelig mye av ham som storyteller. I klippefasen her var han helt uvurderlig.

Ifølge Henriksen har Yates fått vel så stor betydning personlig som faglig.

HOVEDROLLE: Maria Bonnevie spiller rollen som moren til de to barna som ofte må klare seg selv-. – Maria har et unikt spekter, sier regissør Strøm Henriksen.

– Gjennom det jeg opplevde i barndommen, har jeg ikke hatt så mye tillit til «voksne mennesker». Selv om David ikke er så mye eldre enn meg, har han fungert som en mentor likevel. Det å bli sett av en sånn person, det å få oppfølging av en slik kapasitet, har vært utrolig verdifullt for meg.

Skjør furie

Henriksen er nesten like begeistret for hva Bonnevie får til i rollen som Astrid.

– Maria har et unikt spekter, synes jeg. Hun kan gå fra å være helt skjør til å bli den nærmeste furien. Dessuten har hun en ganske «farlig» utstråling, samtidig som hun er så vakker. Den blandingen er det ikke så mange som innehar. Det var akkurat den jeg ønsket meg til skikkelsen.

– Hvordan er det å debutere i en alder av 50?

– Det er det vanskelig å si for mye om, siden jeg ikke har debutert før. Men på en måte føles det bra å ha blitt så pass moden, fordi jeg står tryggere i meg selv. Jeg tror regissøryrket har godt av en viss modning. Når du skal guide folk, skader det ikke å ha levd en stund, repliserer Henriksen – som understreker at det finnes durakkorder i all «Føniks»-mollen.

– Selv om filmen er mørk og lys, er den ikke svart og hvit. Selv om det ungene opplever, er brutalt, tror jeg de vil klare seg. Det finnes muligheter i enhver historie – uansett hvor tøff og lang veien blir for å finne det du skal bygge videre på.