Maria får oppreisning

Fantastisk og spennende thriller.

BOK: Det går ikke lenger an å telle på to hender alle de romanene som er inspirert av «Da Vinci-koden», men det er antagelig mange flere som har tatt utgangspunkt i den svært omdiskuterte faktaboka «Hellig blod, hellig gral» av trioen Michael Baigent, Henry Lincoln og Richard Leigh. For den startet hele den bestselgende sjangeren med bibelforskende spenningsromaner som påstår at det man i årtusener har presentert som sannheter i beste faller omskrivninger av sannheten.«Den som skal komme» er den mest imponerende av de mange «Hellig blod, hellig gral»-inspirerte thrillerne jeg har lest.

Autoritet og fantasi

Jeg skal ikke hevde at den er sannere eller riktigere enn noen av sine forgjengere, men den er skrevet med stor autoritet og stor fantasi, og så lenge forfatteren framfører sine teorier med stil, kan hun påstå hva som helst og komme fra det med æren i behold. Og historien Kathleen McGowan legger fram i «Den som skal komme» er så gjennomført at du fint kan tro det er sant, alt sammen.

Misforstått

«Historie er ikke det som skjedde. Historie er det som ble skrevet ned.» Det er påstanden til hovedpersonen i «Den som skal komme», forfatteren Maureen Pascal. Hun har forsket i historiens mest beryktede og misforståtte kvinneskikkelser - Marie Antoinette, Lucrezia Borgia, Maria Stuart og Maria Magdalena - og prøvd å presentere dem i et nytt lys. Under et besøk i Jerusalem blir hun grepet av en visjon om Maria Magdalena, og i en liten butikk får hun en ring som, ifølge innehaveren, bare har ventet på sin rettmessige eier: «Jeg kan ikke selge den til deg, for den er allerede din».

Eksentrisk lord

Etter at Maureen kommer tilbake til USA gjentar visjonene seg, og hun betror seg til fetteren, Fader Peter Healey, som er som en storebror for henne. Senere blir hun kontaktet av en eksentrisk brite, lord Bérenger Sinclair, han holder til i myteomspunnede Languedoc i Frankrike og er en anerkjent Maria Magdalena-forsker. Det er en utrolig spennende og dypt fascinerende historie Kathleen McGowan forteller, og enten den er sann eller ikke, er den troverdig, det aller viktigste for en underholdningsthriller av denne sorten. Sammenlignet med den ikke ulike «Labyrinten», Kate Mosses svært halvbakte suksessroman, er «Den som skal komme» et lite mesterverk.Den er ingen pageturner, som «Da Vinci-koden», men den griper fatt i mange av de samme ideene og presenterer dem på en både intelligent og tankevekkende måte.