Maria i mørket

Dyster natursymbolikk og skadeskutte menn i russisk Cannes-film.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: CANNES (Dagbladet): Norske Maria Bonnevie er den lyse kraften som blir brutalt slukket i Andrei Zviaguintsevs mørke, mørke film som har verdenspremiere her i hovedkonkurransen i Cannes. Dette er den russiske regissørens andre spillefilm etter den sterkt prisbelønte «Tilbake» fra 2003. Den vant gulløven i Venezia.

«Izgnanie» - eller «The Banishment» som er den engelske tittelen - har tematisk slektskap med «Tilbake». Temaet i begge filmene er mannlig ære og stolthet, ikke med positivt fortegn, mer som ødeleggende kraft. «Tilbake» handlet om en far som kom hjem til sønner han knapt hadde sett før, for å lære dem å bli mannfolk.

Tause menn

«The Banishment» dreier seg også om hva menn skal tåle. Å bli bedradd av en kvinne? Å kunne tilgi? Å kunne snakke om banale, hverdagslige ting? Hvis dette høres ut som en slags terapitime i lightversjon for innbitte testosteronofre, er sannheten langt unna. Her handler det om taus, maskulin dysterhet, ofte forvekslet med machoimage.

Hovedpersonen Alex (Konstantin Lavronenko) vender tilbake fra industribyen til farsgården på landet med kona Vera (Maria Bonnevie), sønnen Kir og datteren Eve. Filmen innledes med en lang sekvens der Alex\' bror Mark (Alexander Baluev) kjører bil gjennom uendelige åkre og øde, regtunge byer, til han når fram til sin bror. Venstre jakkeerme er klistret fast til et blødende kulehull som aldri blir nærmere nevnt eller forklart. Men scenen anslår temperaturen i filmen og mentaliteten blant de mannlige hovedpersonene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer