LUFTIG ARGUMENT: - Alle trenger mat, men slett ikke alle reiser med fly, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix
LUFTIG ARGUMENT: - Alle trenger mat, men slett ikke alle reiser med fly, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Flyreiser, forurensing

Marie Antoinette på steroider

Skal vi be verdens fattige om å gå sultne, så vi kan unne oss en ekstra tur til New York?

Meninger

NHO reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold kommenterer denne uken at få nordmenn vil redusere flyreisene sine for å spare klimaet. Devold mener at dette ikke er så rart. Flyreiser står tross alt for bare to prosent av de globale klimautslippene. Matproduksjon står for åtte prosent. Altså bør vi heller gjøre noe med matproduksjonen, og fly med god samvittighet.

Spaltist

Eivind Trædal

representerer også Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre.

Siste publiserte innlegg

Det er bare et problem med denne tankerekka: alle trenger mat, men slett ikke alle reiser med fly. Det føles kanskje som om alle reiser med fly her i Norge, men det er fordi vi lever blant verdens rikeste mennesker. Antallet flyreiser i året er vanskelig å anslå, men det er en liten andel av jordas befolkning som flyr. Anslagene varierer fra tre til seks prosent årlig. Og bare ca 18 % har noensinne reist med fly.

For folk flest i resten av verden er flyreiser stadig en luksus. Det ville vært ekstremt oppsiktsvekkende hvis reisevanene til noen få prosent av jordas befolkning forurenset mer enn å skaffe mat til alle menneskene på jorda. Det er i grunn ganske utrolig at det forurenser så mye som det gjør.

Dessverre viser det seg at forurensingen fra våre feriereiser er verre enn fryktet. I dag kom nyheten om at det reelle tallet for utslipp fra turisme er høyere enn anslått. En studie i det prestisjefylte tidsskriftet Nature anslår forurensingen fra turisme til å være omtrent åtte prosent. Altså like mye som verdens matproduksjon. Bare noen få prosent av verdens befolkning drar på lange feriereiser, mens 100 % av verdens befolkning trenger mat. Forstår NHO reiseliv det?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre ser denne trenden bare ut til å bli verre. Flyreiser er det mest forurensende den jevne nordmann gjør. Nordmenn som kjøper elbil, glemmer fort at én flytur tur-retur London med familien kan forurense like mye som et år med bilkjøring. Regjeringens drømmer om elfly er langt unna. I motsetning til Sverige satser vi ikke på lyntog hverken innenlands eller til Europa. Og Avinor legger opp til enda mer flyreiser i framtiden - godt hjulpet av at staten belønner oss med billigere alkohol, tobakk og smågodt når vi flyr. Vi sponser et klimaproblem med et alkohol- tobakks- og sukkerproblem. Gardermoen skal utvides, og ingen bryr seg om advarslene til klimaforskerne.

Nordmenns forhold til flyreisene våre er kanskje det tydeligste tegnet på hvor blinde verdens rikeste kan være for sine egne privilegier. Marie Antoinette ble urettmessig tillagt sitatet «la dem spise kake». NHO Reiselivs sjef Kristin Krohn Devold tar det et steg lenger når hun setter matproduksjon opp mot flyreiser. Skal vi be verdens fattige om å gå sultne, så vi kan unne oss en ekstra tur til New York?

Jeg tilhører de 17 % av befolkninga som forsøker å begrense flyreiser for miljøets skyld, selv om jeg også har flydd mer enn jeg burde. Det viktigste er naturligvis at politikerne tilbyr løsninger som belønner miljøvennlige reiser, både ved å bygge ut alternativer og ved å sørge for at prisen for flyreiser reflekterer den store kostnaden det påføre samfunnet. Først bør vi slutte å innbille oss selv at flyreiser er en rettighet på lik linje med mat på bordet.