EGEN SJEF: Marit Larsen har startet sin egen label hvor hun gir ut musikken sin. Foto NTB Scanpix
EGEN SJEF: Marit Larsen har startet sin egen label hvor hun gir ut musikken sin. Foto NTB ScanpixVis mer

Marit Larsen dropper plateselskapene: - Ville føltes helt rart å fortsette

Starter for seg selv.

(Dagbladet): Etter over 15 år med platekontrakt hos giganter som EMI, Atlantic Records og Warner Music, gir Marit Larsen (32) nå for første gang ut musikken sin selv.

- Det føles litt som å ha fått et nytt pass uten noen stempler i. Det har vært veldig fint å ha flere store plateselskaper i ryggen siden jeg starta for nesten 20 år siden, og har fått nyte godt av at jeg ble signert i en tid der plateselskapene hadde tid til å vente på at artistene kunne utvikle seg og ikke trengte å bli kommersielt store med en gang. Men nå har jeg lært så mye at det ville føltes helt rart å fortsette med den modellen som jeg har hatt, sier Marit Larsen til Dagbladet. 

Naturlig avgjørelse Larsen gjør altså som flere andre norske artister og dropper de tradisjonelle platekontraktene, som for eksempel Karpe Diem og Lars Vaular har gjort tidligere. Gabrielle er siste tilskudd på lista, etter at hun sa nei til videre kontrakt hos Universal Music.

- For meg var det en veldig naturlig avgjørelse da jeg skjønte at det var mulig. Det har jo gått lang tid siden jeg signerte min første platekontrakt, og jeg føler meg komfortabel med dette og å ta avgjørelser selv. Det føles ikke som en veldig stor risiko, annet enn at jeg ikke har noe sikkerhetsnett lenger, sier Larsen før hun modererer seg litt:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- At jeg ikke har et sikkerhetsnett betyr vel at det absolutt er en større risiko ved å stå på egne bein, men ikke musikalsk. Og det er det viktigste for meg.

Hjelpe andre Når det femspors albumet «Joni Was Right» kommer ut på fredag, står det altså navnet på Larsens egne, nyoppstartede label Håndbrygg Records trykket inn i coveret.

Foreløpig har Håndbrygg Records altså bare én artist på klientlista, henne selv, men i framtida har Larsen lyst til å gi ut andre artister.

- Men jeg må få minimaskineriet mitt opp og stå først, slik at jeg vet hva jeg har å tilby. For unge artister nå, uten et ordentlig apparat i ryggen, er det vanskelig å få ting på beina. Jeg føler at det er veldig viktig at den kunnskapen jeg har tilegna meg kan brukes på noen andre enn meg selv også. Artister må få tid til å utvikle seg, forteller Larsen.

På «Joni Was Right», med en tittel som refererer til den kanadiske artisten Joni Mitchell, tar Larsen et par steg til siden fra poplandskapet og inn i et mer banjopreget folkterreng.

Oppkalt etter idol - Kunne du laget «Joni Was Right» slik du ville hvis du ikke ga det ut selv?

- Ja, det kunne jeg. Det siste albumet mitt på Warner Music produserte jeg selv og jeg hadde svært frie tøyler og opplevde kunstnerisk frihet. Men det er jo annerledes når det er 35 mennesker i et plateselskap og et ganske svært maskineri skal i gang. Det er lettere å male med den bredeste penselen for å nå gjennom da, sier artisten, som legger til at fremdeles elsker å skrive tradisjonelle poplåter.

Ved millenniumskiftet var Marit Larsen og Marion Ravn digre stjerner i M2M. I samme periode som de spilte låter som «Everything» og «Don't Say You Love Me» foran titusener av ville fans, oppdaget Larsen det som skulle bli hennes store musikalske idol, Joni Mitchell.

- Da jeg oppdaget Joni var jeg 16 år og sto midt oppi det sirkuset der. Det er faktisk sånn er at mitt første musikalske møte med henne gjorde såpass inntrykk på meg at jeg mista all tro på at jeg hadde noe å bidra med her i verden. Jeg fikk fullstendig skrivesperre og gikk helt i lås. Men jeg skjønte etterhvert at det er en sunn ting å ha en artist og forbilde jeg vet at jeg aldri kommer til å kunne måle meg med. Jeg kommer aldri til å synge eller skrive slik som henne, eller ha en slik påvirkning på mennesker. Men jeg kan bidra med min lille del, sier Larsen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram