Maritimt museum reddes

- Vi føler at vi nå har fått hodet over vannet.

REDDES: Norsk Maritimt Museum på Bygdøy lever videre sammen med Norsk Folkemuseum. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
REDDES: Norsk Maritimt Museum på Bygdøy lever videre sammen med Norsk Folkemuseum. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Norsk Maritimt Museum (NMM) har lenge slitt med økonomien: En revisorrapport viser et underskudd på 8,7 millioner kroner ved museet i tidsperioden 2012 til september i år, samt store og kostbare vedlikeholdsbehov.

Kulturdepartementet foreslo å slå Maritimt Museum sammen med Norsk Folkemuseum, som også holder til på Bygdøy i Oslo. Det var folkemuseets ledelse skeptisk til, så lenge det medførte å overta de røde regnskapstallene.

Framtiden for museet har vært usikker, men i dag kom beskjed om gjennomslag på Stortinget.

Familie- og kulturkomiteen har vedtatt en tilleggsbevilgning på 2,5 millioner til Maritimt Museum, som kommer på toppen av en økning på 5 millioner i regjeringens budsjettforslag. Med finansiering på plass har styret i Norsk Folkemuseum vedtatt å godta en sammenslåing.

- Våre og Høyres medlemmer i familie- og kulturkomiteen ble enige om å forsøke å fremforhandle en tilleggsbevilgning til NMM på grunn av den alvorlige situasjonen ved museet. Dette fikk vi til i forhandlinger med Kristelig Folkeparti og Venstre, sier Ib Thomsen, Fremskrittspartiets kulturpolitiske talsmann i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer